Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Thursday, March 31, 2011

Adverteerder heeft te weinig aandacht voor emotionele aanpak

Adverteerder focussen zich niet voldoende op de onbewust, emotionele motivaties van de consumenten. Dat heeft Les Binet, Europees directeur van DDB Matrix, gezegd tijdens het Warc-marketingcongres in Londen. Hij stelde daarbij dat reclames die inspelen op de emoties van consumenten in het algemeen meer succesvol zijn dan campagnes die zich vooral op de rationaliteit richten. Hij voegde er in het algemeen aan toe dat adverteerders en reclamespecialisten onvoldoende besef hebben van het belang van communicatie voor de opbouw van merken.

"Binet argumenteerde dat 99 procent van de hersenactiviteit niet bestempeld kan worden als een bewust denkproces," aldus het webmagazine Warc.com. "Reclames slagen er volgens hem te weinig in om op de emotionaliteit in te spelen. Hij verwees daarbij naar onderzoek dat aangetoond heeft dat emotionele campagnes nagenoeg twee keer zoveel winst opleveren dan rationele reclames." Ook Benoit Garbe, vice-president bij Millward Brown Optimor, wees erop dat de succesvolste bedrijven steeds een emotioneel aspect in hun aanpak verwerken.

Alan Mitchell, voormalig columnist van Marketing Week, merkte op dat vele marketeers hun impact op de aankoopbeslissing overdrijven. "Een succesvolle campagne is vaak te wijten aan het feit dat marketeers hun boodschappen aanpassen aan het bestaande gedrag van de consument in plaats van hem te overtuigen om te veranderen," voerde hij aan. Nick Southgate, consultant voor de International Publishers Association (IPA), merkte op dat er niet alleen mag gekeken worden naar het gedrag van de consument, maar ook naar de context waarin hij zich beweegt.

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home