Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Thursday, March 31, 2011

Wal-Mart blijft meest waardevolle retailketen ter wereld

Het Amerikaanse Wal-Mart is de meest waardevolle retailketen van de wereld. Dat is de conclusie van een rapport van het bureau Interbrand. De merkwaarde van Wal-Mart wordt geraamd op 142 miljard dollar, al betekent dat wel een terugval met 8 procent tegenover vorig jaar. Daarbij wordt opgemerkt dat de groei van Wal-Mart in de opkomende markten werd afgeremd door een terugval op de Amerikaanse thuismarkt, terwijl ook de koopomgeving voor de consument minder interessant zou zijn geworden. Op de tweede plaats staat Target met een merkwaarde van 23 miljard dollar.

Ook de merkwaarde van Target is met 9 procent gedaald, omdat het concern volgens Interbrand nog altijd wordt geconfronteerd met negatieve prijspercepties. De derde plaats wordt ingenomen door Home Depot, dat zijn merkwaarde met 19 procent tot 20,3 miljard dollar zag stijgen, omdat er werd ingespeeld op de consument die er volgens Interbrand vaker de voorkeur aan geeft om zijn bestaande woning te renoveren en verbeteren in plaats van te verhuizen. Ook de verbeterde ecommerce-mogelijkheden worden door Interbrand een bijkomende troef genoemd.

Best Buy volgt op een vierde plaats met een merkwaarde van 18,8 miljard dollar. Dat is een stijging met 6 procent tegenover vorig jaar, te wijten aan consistente innovatie en de inzet van digitale media. De top vijf wordt afgerond door farma-specialist CVS Pharmaceuticals, dat een groei met 17 procent tot 16,6 miljard dollar liet optekenen, onder meer dankzij inspanningen op het gebied van maatschappelijke verantwoordelijkheid en de ontwikkeling van mobiele applicaties.

In Europa staat Carrefour op de eerste plaats met een marktwaarde van 13,3 miljard dollar. Dat is een stijging met 1 procent tegenover vorig jaar.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home