Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Wednesday, March 30, 2011

Britse thee heeft te weinig jonge consumenten

De recente groei in de Britse theeconsumptie zal niet volgehouden kunnen worden, tenzij de sector meer jonge gebruikers kan aantrekken. Dat is de conclusie van een rapport van het onderzoeksbureau Mintel. De voorbije twee jaar werd weliswaar een omzetgroei van 8 procent opgetekend, maar dat is volgens Mintel wellicht slechts een korte heropflakkering en in dalende trend op langere termijn. Daarbij wordt opgemerkt dat 88 procent van de Britse vijfenzestigplussers thee drinkt, maar in de groep tussen vijftien en vierendertig jaar valt dat terug tot 73 procent.

"Er waren de voorbije jaren enkele belangrijke factoren die het gebruik van thee in Groot-Brittanniƫ stimuleerden," zegt Johnny Forsyth, drankenspecialist bij Mintel, tegenover het webmagazine BeverageDaily.com. "De economische crisis heeft veel Britten immers naar thee doen grijpen als alternatief voor duurdere dranken. Bovendien werd die periode ook gekenmerkt door twee bijzonder strenge winters. Bovendien mag men niet vergeten dat de sector ook heel wat korting-acties heeft gevoerd."

"De sector slaagt er echter niet in om voldoende jongere theedrinkers aan te trekken om de dalende oudere populatie te vervangen," merkt Forsyth nog op. "Dat leidde in het midden van het voorbije decennium al tot een terugval met 5 procent." Mintel geeft echter toe dat er ook een aantal positieve vooruitzichten zijn. Daarbij wordt opgemerkt dat 23 procent van de Britse bevolking speciale thee of kruidendranken consumeren. In die groep bevinden zich volgens het onderzoeksbureau veel jongere consumenten, maar op dat vlak is er volgens Mintel nog veel marketing noodzakelijk.

Labels: , , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home