Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Saturday, April 02, 2011

Tijd is rijp voor nieuwe fusie AOL-Time Warner

Het samengaan van America Online (AOL) met Time Warner is weliswaar een mislukking geworden, maar wordt wellicht wel het model voor de toekomst. Dat stelt Dennis Berman, financieel specialist van de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal. Berman stelt dat verwacht mag worden dat vertegenwoordiger van de nieuwe media in de toekomst opnieuw over zal gaan tot een overname in de traditionele sector. De fusie tussen America Online en Time Warner viel volgens Berman op een verkeerd tijdstip. Vandaag ligt de situatie volgens hem echter veel gunstiger.

De fusie tussen America Online en Time Warner, met een waarde van 164 miljard dollar, werd een complete mislukking. "Daarmee kregen de synergie-ambities in de sector een zware klap," merkt Dennis Berman op. De mislukte fusie werd als een toonbeeld van misplaatste ambities, roekeloze ego's en holle synergie-slogans bestempeld. Berman merkt op dat er nu echter opnieuw gekeken wordt naar een samengaan tussen content en distributie.

Dennis Berman merkt op dat online bedrijven en traditionele media-ondernemingen samenwerkingsverbanden sluiten om hun zakelijk model te optimaliseren. Uiteindelijk zal dat volgens hem echter leiden tot een overname van een traditioneel mediabedrijf door één van de grote digitale groepen. Hij voert aan dat de schaduw van de desastreuze combinatie tussen America Online en Time Warner niet eeuwig als een schaduw over de mediasector zal blijven hangen. Sindsdien zijn er volgens Berman immers nieuwe technologieën en een nieuw publiek gevormd.

Berman wijst er op dat Mark Zuckerberg, topman van Facebook, bij de aankondiging van de fusie America Online en Time Warner elf jaar geleden, amper vijftien jaar oud was.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home