Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Saturday, April 02, 2011

Westerse smartphones vinden ingang op Japanse markt

Westerse smartphone-producenten beginnen hun weg te vinden naar de Japanse mobiele markt. Dat is de conclusie van een rapport van het bureau ComScore. Daarbij wordt opgemerkt dat de westerse fabrikanten eind vorig jaar een aandeel van 6,9 procent hadden op de totale Japanse mobiele markt. Dat betekent een stijging met 33,5 procent tegenover het einde van het derde kwartaal van vorig jaar. In totaal hebben bijna 7 miljoen Japanners volgens ComScore een westerse smartphone.

Daarbij blijkt Apple ook in Japan duidelijk marktleider. Eind vorig jaar waren er in Japan 3,8 miljoen exemplaren van de iPhone verkocht. Dat betekent een stijging met 48 procent sinds het midden van het jaar. Er wordt echter aan toegevoegd dat ook de toestellen met het Android-besturingssysteem van Google in Japan een groeiende populariteit kennen. Midden vorig jaar waren er in Japan 435.000 Android-toestellen verkocht, maar dat was tegen het einde van het jaar opgelopen tot 2,2 miljoen exemplaren.

ComScore merkt op dat vele smartphones geavanceerde accessoires bezitten, zoals een mobiele portefeuille en televisie-mogelijkheden. Een aantal toestellen is ook waterbestendig. Al die mogelijkheden zetten volgens het rapport steeds meer Japanse consumenten aan om hun traditionele feature-phone in te ruilen voor een smartphone. Japan was lange tijd een pionier op het gebied van mobiele telefoon. Het land lanceerde op het einde van de jaren zeventig ook het eerste mobiele telefoonnetwerk van de wereld.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home