Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Saturday, April 09, 2011

Campagnes sociale media worden zelden uitbesteed

Het opzetten van sociale media-activiteiten wordt door bedrijven relatief zelden aan externe specialisten uitbesteed. Dat is de conclusie van een onderzoek van het bureau SocialMedia Examiner. De onderzoekers stelden vast dat 72 procent van de marketeers hun campagnes zelf ontwikkelden. Er wordt echter aan toegevoegd dat het outsourcen van die opdrachten toch een groei blijkt te kennen. Daarbij wordt opgemerkt dat vorig jaar slechts 14 procent van de marketeers die opdrachten aan externe partijen uitbesteedde. Dat is nu gestegen tot 28 procent.

De onderzoekers merken op dat vooral het ontwerp en de ontwikkeling wordt uitbesteed (17 procent), gevolgd door content-creatie en analyse (10 procent). Echte communicatie-activiteiten, zoals het management van communities (4 procent) en het live plaatsen van berichten (3 procent) worden veel minder aan externe partijen toevertrouwd. Er wordt aan toegevoegd dat Facebook het meest populaire sociale netwerk is bij marketeers (92 procent), gevolgd door Twitter (84 procent) en LinkedIn (71 procent).

Verder volgen blogs (68 procent) en YouTube of andere videosites (56 procent). Sociale bookmarking en nieuwssites worden nog door 26 procent van de marketeers ingezet. MySpace volgt op de laatste plaats met amper 6 procent. De onderzoekers merken nog op dat de betrokken marketeers buiten sociale media vooral gebruik maken van email-marketing (81 procent), zoekmachine-optimisering (68 procent) en event marketing (64 procent).

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home