Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Saturday, April 09, 2011

Connectiviteit wordt cruciaal voor de autosector

Eind dit jaar zullen er in de Verenigde Staten ongeveer 45 miljoen geconnecteerde wagens in het verkeer zijn. Over een periode van vijf jaar zou dat echter uitgroeien tot 210 miljoen exemplaren. Dat is de conclusie van een rapport van het onderzoeksbureau ABI Research. Daarbij wordt opgemerkt dat deze connectiviteit een aantal uiteenlopende toepassingen zal kennen, zoals de omvattende opvolgsystemen van autobouwers zoals General Motors (Onstar) en BMW (Connected Drive) of externe pakketten voor het opsporen van wagens, tolmeters en verzekeringscontroles.

"De vooruitzichten voor de markt van geconnecteerde wagens zijn bijzonder goed," merkt onderzoeker Dominique Bonte op. "Er is bij verschillende belanghebbende groepen een duidelijk groeiende interesse merkbaar. Onder meer in Brazilië werd een nieuwe regelgeving voor het opsporen van gestolen voertuigen uitgewerkt en ook in Europa en Rusland worden geautomatiseerde systemen voor noodsituaties geïmplementeerd."

ABI Research voegt er aan toe dat een aantal landen over de hele wereld de mogelijkheden van automatische tolheffing onderzoeken, terwijl ook verzekeringsmaatschappij een duidelijke interesse zouden tonen in de mogelijkheden die deze systemen inhouden. Maar ook de autoconstructeurs zien in de toepassingen positieve mogelijkheden op het gebied van onder meer onderhoud en communicatie met de eindgebruiker. De autobestuurder zelf kijkt volgens Bonte vooral naar de mogelijkheden op het gebied van infotainment.

Autobouwers die geen connectiviteit aanbieden zullen volgens Bonte steeds meer achter de feiten aanhollen.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home