Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Saturday, March 19, 2011

Modellen met ideaal uiterlijk vormen inspiratiebron

Zelfs wanneer men er zich ongemakkelijk bij voelt, blijft de consument naar beelden van mannelijke en vrouwelijke modellen te kijken indien men gelooft hetzelfde uiterlijk te kunnen creëren. Dat blijkt uit een onderzoek van de Ohio State University. Indien men ervan overtuigd is dat men met de nodige aanwijzingen dat ideaal kan benaderen, kunnen deze modellen volgens de onderzoekers beschouwd worden als een inspiratiebron om het eigen uiterlijk te verbeteren.

"Uit eerdere onderzoeken is gebleken dat mensen die zich ongelukkig voelen met hun uiterlijk, nog meer gefrustreerd raken wanneer ze foto's zien met zogenaamd ideale lichamen," merkt Silvia Knobloch-Westerwick, professor communicatie aan de Ohio State University, op. "Het is dan ook de vraag waarom de consumenten magazines blijven raadplegen en televisieprogramma's blijven bekijken die hen in werkelijk nog meer gefrustreerd maken."

De onderzoekers kwamen tot de vaststelling dat personen die zich ongelukkig voelen met hun uiterlijk, minder lang naar de foto's kijken, tenzij de beelden worden vergezeld van artikels die suggereren op welke manier de lezer erin zou kunnen slagen om meer op de modellen te lijken. "Veel van die magazines en televisieprogramma's geven aan dat specifieke diëten of lichaamsoefeningen tot een beter uiterlijk kunnen leiden," zegt Knobloch-Westerwick nog. "Dat is de onderliggende reden waarom het publiek zich aangetrokken blijft voelen tot deze media."

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home