Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Friday, March 18, 2011

Kwart applicaties wordt slechts één keer gebruikt

Consumenten zijn bijzonder snel om applicaties te downloaden, maar ook even snel om die toepassingen weer te vergeten. Dat is volgens het onderzoeksbureau Localytics een reden waarom het succes van van mobiele applicaties anders moet worden gemeten in plaats van alleen rekening te houden met het aantal downloads. Localytics merkt daarbij op dat 26 procent van alle gedownloade applicaties slechts één keer wordt gebruikt en daarna compleet wordt genegeerd.

De onderzoekers merken echter op dat een andere groep van 26 procent zich ontwikkelt tot loyale gebruikers. Deze groep maakt volgens Localytics de maanden na het downloaden meer dan tien keer gebruik van een applicatie. "In vele gevallen blijkt er honderden keren op een applicatie beroep gedaan te worden," voeren de onderzoekers aan. "Het is in deze applicaties dat voor de merken het succes verborgen zit in plaats van in het eenmalig gebruik."

Er wordt opgemerkt dat marketeers zich dan ook minder moeten focussen op download-aantallen, maar meer op de individuele gebruiker en op de manier waarop er met de applicaties wordt gewerkt. Localytics merkt op dat ook het behoud van de klanten belangrijk is, wat onder meer gestimuleerd kan worden door updates en aankopen binnen de applicaties. "Marketeers moeten hun publiek proberen te doorgronden en te achterhalen hoe ze gebruikers kunnen aantrekken en behouden. Dat is veel belangrijker dan de ruwe download-cijfers."

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home