Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Friday, March 18, 2011

Nieuwsoverzicht

Apple-topman Steve Jobs is persoonlijk verantwoordelijk voor de ondergang van de muziekindustrie. Dat zegt muzikant Jon Bon Jovi, eraan toevoegend nog vaak terug te denken aan de gloriedagen van de langspeelplaten.. De muzikant stelt dat de online muziekwinkel iTunes funest is geweest voor de muzieksector. Hij merkt op dat kinderen vandaag de beleving missen van het wegdromen bij het luisteren naar een langspeelplaat. Jongeren weten volgens Jon Bon Jovi niet hoe het voelt om met hun zakcentjes naar de platenwinkel te gaan en een langspeelplaat uit te kiezen, zonder te weten wat er nu juist op staat. Dankzij Jobs is deze magische periode volgens Jon Bon Jovi helaas voorgoed verleden tijd. De online shop van Apple is tot de populairste winkel van de wereld uitgegroeid. In februari dit jaar had iTunes al meer dan tien miljard nummers verkocht.


De Europese vliegtuigbouwer Airbus is onderwerp van onderzoek naar aanleiding van de ramp met de Airbus van Air France bij Brazilië in juni twee jaar geleden. De Franse justitie bekijkt of Airbus schuldig is aan onvrijwillige doodslag. Een Airbus A330 die op weg was van Rio de Janeiro naar Parijs, stortte toen neer boven de Atlantische Oceaan voor de kust van Brazilië. Daarbij kwamen 228 personen om het leven. Airbus deelt mee dat elk onderzoek naar de verantwoordelijkheid in de vliegtuigcrash prematuur is, aangezien er nog geen oorzaak van het ongeval kon worden achterhaald. Het gros van de wrakstukken en de zwarte doos van de betrokken vlucht zijn nog steeds onvindbaar. Een dezer dagen begint een nieuwe zoekactie voor de kust van Brazilië. Er wordt gezegd dat er mogelijk een defect was aan de snelheidssensoren van Airbus. Volgens een aantal bronnen zou echter ook Air France niet snel genoeg gereageerd hebben op berichten dat er mogelijk een defect was.


De website van de Amerikaanse krant New York Times heeft de details van zijn betaalmodel bekendgemaakt. Voortaan zullen regelmatige bezoekers van de site op een betaalmuur stoten. Elke gebruiker kan maandelijks tot twintig artikels gratis raadplegen. Daarna worden ze aangemaand om voor één van de drie beschikbare formules te kiezen. Voor 15 dollar krijgt de bezoeker een maand lang toegang tot de website en een mobiele applicatie. Voor toegang tot de iPad-applicatie en de website vraagt de krant 20 dollar. De volledige formule kost 35 dollar per maand. Krantenabonnees krijgen automatisch toegang tot alle digitale platformen. Om geen potentiële nieuwe klanten af te schrikken, verleent de New York Times toegang aan surfers die via zoekmachines en sociale netwerken op de website terecht komen. Voor hen geldt een limiet van vijf artikels per dag.


Het internetbedrijf Groupon, aanbieder van kortingsbonnen, mikt op een beursgang die het bedrijf waardeert op 25 miljard dollar. Dat hebben een aantal bronnen bekend gemaakt. Als Groupon in zijn opzet slaagt, overtreft het meteen de beursintroductie van het zoekmachinebedrijf Google. Die werd bij zijn beursgang gewaardeerd op 23 miljard dollar. In december legde Groupon nog een bod van 6 miljard dollar van Google naast zich neer. Groupon telt meer dan 70 miljoen gebruikers. In de jongste drie maanden verdrievoudigde de bonnensite, die een omzet van 770 miljoen dollar genereert, het aantal geregistreerden. Een aantal waarnemers vreest dat, net zoals tien jaar geleden, een nieuwe internetzeepbel aan het ontstaan is. De jongste maanden regent het berichten van jonge bedrijven, zoals LinkedIn of Pandora, met beursplannen. Daarbij worden geregeld waanzinnige bedragen, zoals 60 miljard dollar voor Facebook, op de bedrijven geplakt.


Het Duitse chemiebedrijf Lanxess heeft het voorbije jaar een omzet gerealiseerd van 7,1 miljard euro. Dat betekent een stijging met 41 procent tegenover het jaar voordien. De nettowinst vertienvoudigde tot 379 miljoen euro. Lanxess combineerde vorig jaar een toename in volume met oplopende prijzen. Het bedrijf is gespecialiserd in butylrubber, speciaal voor autobanden. Lanxess groeide mee met de opleving van de autosector. Lanxess zette een sterk vierde kwartaal neer en profiteerde zowel van volumes, hogere prijzen als van wisselkoersen, maar ook van het barre winterweer, dat de vraag naar winterbanden in heel Europa fors deed toenemen. Axel Heitman, voorzitter van Lanxess, stelde dat het Duitse bedrijf een uitzonderlijk jaar achter de rug heeft en zegt te verwachten dat die trend zich dit jaar verder zal doorzetten. Lanxess investeert dit jaar 600 miljoen euro. Het grootste deel gaat naar een nieuwe butylrubberfabriek in Singapore.


Het Amerikaanse vervoerbedrijf FedEx heeft tijdens het derde kwartaal van zijn gebroken boekjaar een winst gerealiseerd van 231 miljoen dollar. Dat is een daling met 3 procent tegenover dezelfde periode vorig boekjaar. De terugval is volgens het bedrijf te wijten aan de slechte weersomstandigheden en hogere brandstofprijzen. De kwartaalomzet steeg met 11 procent tot 9,66 miljard door. Frederick Smith, chief executive van FedEx, stelde echter te verwachten dat de sterke vraag naar de diensten van het vervoerbedrijf de financiële prestaties tijdens het vierde kwartaal zal stimuleren. De verdere groei van de wereldeconomie zorgt volgens Smith immers voor solide omzetstijgingen in de transportsector. Hij gaf wel toe dat het resultaat beïnvloed zou kunnen worden door de impact van de onrust in het Midden-Oosten en Noord-Afrika op de brandstoffenprijzen.


De Franse bankgroep Crédit Agricole wil zijn winst de volgende vijf jaren vervijfvoudigen en wil een belangrijkere speler worden in Europa. Dat blijkt uit het nieuwe strategische plan dat de bank heeft gepresenteerd. Door de financiële crisis en de problemen in Griekenland, waar de groep met zijn dochter Emporiki actief is, heeft Crédit Agricole er een aantal moeilijke jaren opzitten. Maar sinds de groep vorig jaar weer met winst aanknoopte, mikt de Franse bank weer volop voor groep. Binnen vijf jaar zou de groep een winst tussen 6 miljard euro en 7 miljard euro moeten kunnen realiseren, terwijl vorig jaar een winst van 1,26 miljard euro werd geboekt. Om die groei te realiseren, zal Crédit Agricole naar eigen zeggen vooral aandacht besteden aan zijn netwerk in Europa, waar de groep de wil uitgroeien tot een referentie. Door nieuwe kantoren te openen in onder meer Italië wil Crédit Agricole binnen een vijftal jaar ongeveer 900 miljoen euro winst halen uit zijn internationale netwerk.


PetroChina, het grootste oliebedrijf van China, heeft het voorbije jaar een nettowinst gerealiseerd van 140 miljard yuan. Dat komt overeen met een bedrag van 15,2 miljard euro. De winst steeg het voorbije jaar met 35 procent tegenover het jaar voordien. Het bedrijf merkt op dat er zowel bij de volumes als bij het prijsniveau een stijging werd opgetekend. PetroChina profiteert van de groei van de Chinese economie, maar mikt ook steeds meer op buitenlandse overnames. Vorig jaar besteedde de groep 9,2 miljard dollar aan overnames, gaande van teerzanden in Canada tot aardgasprojecten in Australië. Dit jaar zet PetroChina zijn overnamebeleid voort. Zhou Jiping, president van PetroChina, zegt dat het bedrijf zijn wereldwijde uitbreiding wil versnellen. Het Chinese bedrijf vorige maand in Canada voor 5,4 miljard dollar aan gasreserves.


In Nederland is de discussie over de bankiersbonussen opgelaaid nu is bekendgeraakt dat Jan Hommen, de topman van ING Groep, zijn jaarloon het voorbije jaar heeft zien verdrievoudigen tot 2,6 miljoen euro. De Nederlandse minister van financiën Jan Kees de Jager benadrukte tijdens een debat over de banksector in de Nederlandse Tweede Kamer niet blij te zijn met de gevoelige loonsverhoging, ook al moest hij toegeven dat ING Groep zich voor de verloning van zijn topmanagement aan de regels houdt. Dat het loon van Hommen gevoelig is gestegen, heeft vooral te maken met het feit dat de topman opnieuw een bonus krijgt, zowel in cash als in aandelen. Het jaar voordien zag Hommen nog af van zijn bonus. Hommen kreeg toen alleen een basissalaris van 923.000 euro uitbetaald. Nu bedraagt dat basisloon 1,35 miljoen. Daarnaast krijgt Hommen nog een bonus van 623.000 euro in cash en een even groot bedrag in aandelen.


De Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa heeft het voorbije jaar een nettowinst gerealiseerd van 1,1 miljard euro. Het jaar voordien werd nog een nettoverlies geleden van 34 miljoen euro. Volgens de Duitse luchtvaartmaatschappij werd het resultaat ondersteund door een belastingvoordeel van 400 miljoen euro vanwege de financiele herstructurering van de cateringdivisie. Een sterke vraag en hogere ticketprijzen compenseerden volgens de maatschappij vluchtannuleringen vanwege de aswolk van een vulkaanuitbarsting in IJsland, stakingen door piloten en het strenge winterweer, zegt het bedrijf. De omzet van de Duitse luchtvaartmaatschappij steeg het voorbije jaar met 22,4 procent tot 27,3 miljard euro. Voor dit jaar verwacht het bedrijf een verdere groei van omzet en winst, ook al waarschuwt Christoph Franz, chief executive van Lufthansa, dat een sterkere concurrentie en hogere olieprijs de luchtvaartindustrie blijft bedreigen.


Het Duitse cementbedrijf Heidelberg Cement heeft het voorbije jaar een omzet gerealiseerd van 11,8 miljard euro. Dat betekent een stijging met 5,8 procent tegenover het jaar voordien. De nettowinst kende een verdrievoudiging tot 511 miljoen euro. Dat biedt het Duitse concern naar eigen zeggen de mogelijkheid om zijn schuldenlast terug te schroeven. Heidelberg Cement, de vierde cementgroep van de wereld, voorspelt verder dat de markten in Europa en de Verenigde Staten zich dit jaar verder zullen herstellen. Vooral in Scandinavië en in Duitsland nemen de volumes volgens het concern toe. In Canada en in de Verenigde Staten zouden bovendien investeringen in wegenwerken de vraag naar cement opdrijven. Door de impact van de economische crisis bouwde Heidelberg Cement de voorbije jaren een schuld van 8,1 miljard euro op. Hoewel het bedrijf dit jaar een hogere omzet verwacht, wordt er gewaarschuwd voor de stijgende energiekosten en inflatie.


Het Duitse elektcriciteitsbedrijf E.ON overweegt een klacht in te dienen tegen de beslissing van de Duitse regering om zeven oude kerncentrales tijdelijk stil te leggen. Door die beslissing moet E.ON zijn centrales in Isar in Beieren en in Unterweser stilleggen. Inmiddels heeft Guido Westerwelle, Duits minister voor buitenlandse zaken, de kritiek verworpen dat de Duitse regering onwettig zou gehandeld hebben bij de beslissing om de zeven oudste kerncentrales voor drie maanden stil te leggen. Vanuit de oppositie en de meerderheid werd gevraagd waarom het Duitse parlement bij die beslissing niet werd geraadpleegd. Westerwelle stelde echter dat die beslissing onder de bevoegdheid valt van milieuminister Norbert Röttgen. Hij twijfelt er niet aan dat zowel het grote publiek als de hoogste rechtsinstanties die beslissing zullen bijtreden. Hij zegt ook dat andere landen zoals Rusland, de Verenigde Staten en China het voorbeeld hebben gevolgd om hun kerncentrales te controleren.


Het Nederlandse baggerconcern Boskalis heeft het voorbije jaar een omzet gerealiseerd van 2,67 miljard euro. Dat is een stijging met 23 procent tegenover het jaar voordien. De nettowinst steeg met 36 procent tot 310,5 miljoen euro. Boskalis zegt zowel op het gebied van omzet als winst een recordjaar te hebben gerealiseerd. De sterke toename is naar eigen zeggen te danken aan een zeer sterk operationeel jaar, maar ook aan de overname van Smit Internationale. Vooral bij de divisie baggeren en grondverzet werd volgens Boskalis een uitzonderlijk sterk resultaat gerealiseerd. Dat is volgens het Nederlandse concern te danken aan historisch hoge marges die konden gerealiseerd worden op werken uit het orderboek en projecten uit het verleden. Concrete verwachtingen voor het lopende jaar werden niet gegeven, maar Boskalis zegt het wel onwaarschijnlijk te vinden dat de resultaten van vorig jaar zouden kunnen worden herhaald.


De levensmiddelenfabrikanten Kraft Foods Deutschland, Unilever Deutschland en Dr. August Oetker hebben van de Duitse karteltoezichthouder een gezamenlijke boete van 38 miljoen euro opgelegd gekregen. De betrokken zouden gedurende meerdere jaren informatie over geplande prijsverhogingen en het verloop van onderhandelingen met grote detailhandelaars met elkaar hebben uitgewisseld. Een dergelijke informatie-uitwisseling is volgens de Duitse karteltoezichthouder ontoelaatbaar. De fabrikanten zouden onder meer afspraken hebben gemaakt rond snoepwaren, consumptieijs, diepvriespizza, dierenvoeding en wasmiddelen. Aan sectorgenoot Mars werd geen boete opgelegd, omdat die onderneming de bal aan het rollen bracht. Drie jaar geleden had de Duitse karteltoezichthouder huiszoekingen bij de fabrikanten laten uitvoeren.


De Duitse sportwagenbouwer Porsche, die een fusie plant met autobouwer Volkswagen, blijft met schulden kampen. De nettoschuld van de holding steeg eind december vorig jaar naar 6,34 miljard euro als gevolg van achterstallige belastingen. Eerder bedroeg de schuld van Porsche 6,1 miljard euro. De Duitse sportwagenbouwer verzamelde bij een mislukte poging om Volkswagen over te nemen 11,4 miljard euro schulden. Na het mislukken van die plannen draaiden de rollen om en zal Porsche het tiende merk van Volkswagen worden. Een beslissende voorwaarde daarvoor is evenwel de afbouw van de schuldenberg. Volkswagen wil immers bij de fusie geen groot risico aangaan. Een belangrijke horde voor die afbouw wordt binnenkort genomen. Een geplande kapitaalverhoging zou dan de schuldenberg doen slinken tot 1,5 miljard euro.


Meer Nieuws

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home