Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Thursday, March 17, 2011

Nieuwsoverzicht

Het vliegtuigverkeer in eerste klasse en businessclass kent tijdens de maanden februari en maart een gevoelige terugval. Dat is het gevolg van de politieke onlusten in de Arabische landen en de aardbeving in Japan. Dat heeft de International Air Transportation Association (IATA) bekend gemaakt. Daarbij wordt opgemerkt dat het hogere marktsegment in het begin van dit jaar nog goede resultaten liet optekenen, maar door de onrust in Egypte, Libië en andere Noord-Afrikaanse landen tijdens de maand februari een zware terugval kende. Die problemen werden nog extra benadrukt door de aardbeving in Japan. Er wordt aan toegevoegd dat Japan ongeveer 6 procent van de wereldmarkt voor vluchten in eerste klasse en businessclass vertegenwoordigt, maar het is volgens de organisatie nog te vroeg om te oordelen over de impact van de aardbeving en tsunami op de internationale cijfers voor maart.


De Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa heeft bij de Europese vliegtuigbouwer Airbus dertig nieuwe toestellen van het type A320 besteld. Daarnaast werden bij de Amerikaanse constructeur ook vijf exemplaren van het type B777 besteld. De toestellen hebben samen een cataloguswaarde van 4 miljard dollar. Volgens Lufthansa maakt de bestelling deel uit van een modernisering en uitbreiding van de vloot. Investeringen in vliegtuigen versterken naar eigen zeggen de concurrentiepositie van de Duitse luchtvaartmaatschappij. Er wordt opgemerkt dat de nieuwe toestellen niet alleen zuiniger zijn, maar ook de operationele kosten omlaag kunnen brengen. De nieuwe vliegtuigen zijn ook stiller en minder belastend voor het milieu. Lufthansa heeft nu al 339 Airbus-toestellen in de vloot en is daarmee wereldwijd gezien de beste klant van de Europese vliegtuigbouwer.


De divisie bedrijfsvoertuigen van Volkswagen heeft het voorbije jaar een operationeel resultaat van 232 miljoen euro gerealiseerd. Dat is het beste resultaat uit de geschiedenis van de divisie. De omzet steeg met bijna 40 procent tot 7,4 miljard euro. In totaal werden het voorbije jaar wereldwijd 435.000 bedrijfsvoertuigen afgeleverd. Dat betekent een stijging met 22,8 procent tegenover het jaar voordien. Toen waren de omzet en verkoop echter drastisch gedaald. Alleen de verkoop van de Braziliaanse truckdivisie aan MAN kon de afdeling toen uit de verliescijfers houden. Volkswagen merkt op dat het voorbije jaar vooral de modellen Amarok en Transporter een groot succes kenden. Wolfgang Schreiber, topman van VW Nutzfahrzeuge, stelde dat Volkswagen en MAN gesprekken voeren om samen een lichte vrachtwagen te bouwen.


De Spaanse vakbonden zijn bereid om de geplande stakingen bij luchtvaartorganisatie Aena op te schorten. Dat is het gevolg van een voorakkoord dat beide partijen over de arbeidsomstandigheden bij Aena hebben bereikt. Als de vakbondsleden tijdens een referendum instemmen met de overeenkomst, trekken de bonden de geplande stakingen in. De vakbonden hadden begin deze maand tweeëntwintig stakingsdagen aangekondigd tijdens de paasperiode en de zomervakantie. Met die actie wilden ze hun ongenoegen uiten over de gedeeltelijke privatisering van Aena. De regering van de Spaanse premier José Luis Rodríguez Zapatero had in december aangekondigd het overheidsbedrijf voor 49 procent te willen privatiseren. De maatregel past in een groot besparingspakket van de Spaanse overheid. De vakbonden vreesden dat niet alle werknemers van Aena tegen dezelfde voorwaarden aan de slag zouden kunnen blijven na de intrede van een privé-investeerder.


Tijdens de maand februari werden in de Europese Unie 980.000 nieuwe personenwagens verkocht. Dat betekent een stijging met 0,9 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt uit cijfers van de European Automobile Manufacturers Association (ACEA), de vereniging van Europese autoconstructeurs. Het gaat om de eerste stijging in bijna een jaar. In maart vorig jaar kende de Europese autoverkoop een laatste keer een groei. Sindsdien werd een onafgebroken daling opgetekend, wat in belangrijke mate te wijten was aan het stopzetten van de schrootpremies. In juli vorig jaar werd daardoor een terugval van 18,6 procent opgetekend. Over de eerste twee maanden van het jaar werd nog een daling met 0,3 procent opgetekend tegenover dezelfde periode vorig jaar. Duitsland en Frankrijk lieten daarbij een groei met respectievelijk 15,8 procent en 10,8 procent optekenen, maar in Groot-Brittannië, Italië en Spanje werd een daling met een dubbelcijferig percentage opgetekend.


Eureko, de grootste verzekeraar in Nederland, heeft interesse voor onderdelen van ASR Verzekeringen, de voormalige Nederlandse verzekeringsdivisie van Fortis die drie jaar geleden genationaliseerd werd. Een volledige overname is onwaarschijnlijk. Dat zou wegens de sterke marktpositie van Eureko in Nederland op bezwaren van de mededingingsautoriteiten stuiten. Volgens analisten kijkt Eureko vooral naar de tak schadeverzekeringen van ASR Verzekeringen. ASR realiseerde vorig jaar een premie-omzet van 4,7 miljard euro. Eureko, dat in Nederland actief in onder de merknaam Achmea, boekte een omzet van 19,8 miljard euro. Ook Delta Lloyd heeft interesse getoond in ASR Verzekeringen. Een verkoop lijkt echter niet meteen aan de orde. De Nederlandse minister van financiën Jan Kees de Jager heeft onlangs in het parlement gezegd dat de verkoop van ASR Verzekeringen nog enkele jaren kan duren. De Jager zegt een voorkeur te hebben voor een beursgang.


Vrachtwagenproducent Volvo heeft Olof Persson (46) aangesteld als nieuwe topman. Persson wordt bij Volvo de opvolger van voorzitter Leif Johansson, die na veertien jaar dienst vertrekt naar de telecomgroep Ericsson. Persson neemt begin september zijn nieuwe functie op. Persson vervulde al langer een functie binnen de bedrijfsleiding en was onder meer verantwoordelijk voor de afdeling grondverzetmachines, fabrikant van kranen en bulldozers. Persson slaagde erin de winstgevendheid van de divisie op te drijven van 7,9 procent naar 11,5 procent en zorgde ook voor een succesvolle intrede op de Chinese markt. De benoeming van Persson werd algemeen verwacht. Begin mei wordt hij vice-bestuursvoorzitter van de vrachtwagenbouwer. Verwacht wordt dat hij de marges van de groep op de vrachtwagenmarkt zal verhogen.


In Groot-Brittannië blijft de werkloosheid oplopen. In totaal telde Groot-Brittannië tijdens de maand januari 2,53 miljoen werklozen. Dat betekent een werkloosheidsniveau van 8 procent. Dat blijkt uit cijfers van het Britse Bureau voor de Statistiek. De Britse werkloosheid is daarmee opgelopen tot het hoogste niveau in zeventien jaar tijd. Tijdens de maand januari groeide het aantal werklozen met 27.000 werklozen bij. Bij de jongeren tussen zestien en vierentwintig jaar is 20,6 procent werkloos. Op dit ogenblik zijn 974.000 Britse jongeren werkloos. Dat is het hoogste percentage in negentien jaar tijd. Er werd wel opgemerkt dat het aantal werklozen met een uitkering is gedaald. In totaal genieten 1,45 miljoen Britten een werkloosheidsuitkering. Dat is een daling met 10.200 eenheden. Verwacht wordt dat de Britse werkloosheid pas tegen het einde van het derde kwartaal van dit jaar zal pieken.


Oliemaatschappij Shell heeft met hoge investeringen een inhaalslag gemaakt ten opzichte van het begin van deze eeuw, toen er te weinig geld werd uitgetrokken om de productie te verhogen. Dat heeft Peter Voser, bestuursvoorzitter van Shell, gezegd in een toelichting op de strategie van de oliemaatschappij. Hij stelde dat Shell rond de eeuwwisseling te weinig heeft geïnvesteerd om de uitputting van velden te compenseren en de basis voor een verdere groei te leggen. Volgens Voser hanteerde het concern destijds een verkeerde visie voor de lange termijn, waarbij werd uitgegaan voor een langdurig lage olieprijs. Het toenmalige bestuur wilde volgens Voser geen risico’s nemen en was te veel gericht op het behoud van de status van Shell. Voser merkte echter op dat men in de oliesector moet blijven investeren om een daling van de productie te vermijden.


Een besluit van de Turkse regering om de zomertijd eind maart één dag later te laten ingaan, drijft de kosten van lokale bedrijven gevoelig op. De beslissing werd op het allerlaatste bekend gemaakt, waarbij aangekondigd werd dat de zomertijd tijdens het laatste weekend van maart niet op zondagochtend, maar op maandagochtend wordt ingevoerd. De reden voor de verandering is het nationale toelatingsexamen voor de universiteit, dat op zondag wordt afgenomen. Dit geldt als één van de belangrijkste examens die Turken in hun leven afleggen. De druk op potentiële studenten is zo groot, dat docenten vreesden dat een aanpassing van de tijd in de nacht voor het examen te veel stress zou geven. In het bedrijfsleven wordt echter geklaagd dat de wijziging voor onvoorziene extra kosten zorgt, waarbij onder meer automatische computersystemen handmatig moeten worden bijgesteld. Ook luchtvaartmaatschappijen, banken en telecomondernemingen worden zwaar getroffen.


De Japanse autoconstructeur Toyota start de productie van onderdelen in Japan opnieuw op. Die productie was stopgezet als een gevolg van de aardbeving. De productie gaat volgens een woordvoerder van de Japanse autobouwer opnieuw van start in zeven vestigingen. De vijftien andere vestigingen, die vooral gericht zijn op assemblage, blijven wel nog voor onbepaalde duur stilliggen. Over enkele dagen zal Toyota ook de productie van onderdelen hervatten die bestemd zijn voor de assemblage van nieuwe Toyota-wagens in buitenlandse fabrieken. Volgens Koji Endo, analist bij Advanced Research Japan, kost de productiestop de autoconstructeur mogelijk 80 miljoen dollar winst per dag. Eerder hadden ook sectorgenoot Mitsubishi Motors en bandenfabrikant Bridgestone een aantal fabrieken opnieuw opgestart.


De Japanse centrale bank heeft nog eens 5.000 miljard yen in de geldmarkten gepompt om de economie te ondersteunen na de zware aardbeving. Dat komt overeen met een bedrag van 44 miljard euro. Daarmee komt de totale som die de Japanse centrale bank sinds de aardbeving heeft geïnjecteerd uit op 28.000 miljard yen. De Japanse centrale bank wil de banken ondersteunen in de regio's die door de aardbeving en de problemen in de kerncentrales getroffen zijn. De Bank of Japan heeft zo snel mogelijk gereageerd op de incidenten om de kalmte op de financiële markten te bewaren. Door voldoende cash te voorzien, wordt gehoopt dat de banken hun kredietverlening zullen verder blijven zetten en tegemoet zullen kunnen komen aan de vraag naar nieuwe fondsen om de investeringen in herstelprojecten te kunnen financieren.


De Nederlandse zuivelgroep FrieslandCampina heeft tijdens het voorbije jaar een omzet gerealiseerd van bijna 9 miljard euro. Dat is een stijging met 10 procent tegenover het jaar voordien. De winst steeg met 57 procent naar 285 miljoen euro. De groei is te danken aan de hogere verkoopvolumes en de gestegen verkoopprijzen. De verbetering van de marktomstandigheden in Azië en Afrika speelde daarbij volgens het bedrijf een belangrijke rol. FrieslandCampina benadrukt ook dat de melkprijs voor leden-melkveehouders, na de daling het jaar voordien, het afgelopen jaar met een kwart gestegen is, door de hogere garantieprijs en goede resultaten. Voor het lopende jaar verwacht FrieslandCampina op wereldniveau een lichte toename in de vraag naar zuivel, vooral door de toenemende consumptie in de groeimarkten. In Europa wordt verwacht dat de consumptie van zuivel onder druk blijft staan.


Het ratingagentschap Moody's heeft de kredietrating van Portugal met twee niveau's verlaagd. Door de lagere kredietwaardigheid zal Portugal een hogere rente moeten betalen op de internationale markten. Moody's behoudt ook een negatief perspectief, wat betekent dat het niet uitgesloten is dat de rating nog verder wordt verlaagd. Verwacht wordt dat de structurele maatregelen die de Portugese regering wil nemen om de overheidsfinanciën te saneren nog even op zich zullen laten wachten, terwijl de groeivooruitzichten op korte en middellange termijn beperkt blijven. Gevreesd wordt ook dat de ambitieuze plannen van de Portugese regering niet zullen slagen. Moody's voegt er aan toe dat zelfs nieuwe staatssteun aan de banken niet kan worden uitgesloten. Het herstelplan van de Portugese voorziet onder meer in lagere pensioenen, besparingen in de gezondheidszorg en een hervorming van de werkloosheidsuitkeringen.


Een nieuwe heffing die banken moeten betalen, kan de Nederlandse staat 400 miljoen euro per jaar opleveren. Dit geld gaat in een pot waaruit spaarders kunnen worden gecompenseerd als hun bank omvalt. Dat heeft de Nederlandse minister van financiën Jan Kees de Jager in de Nederlandse Tweede Kamer gezegd. De Jager wil de heffing volgend jaar invoeren. Hij denkt aan een hoogte van ongeveer 0,1 procent van het bedrag dat spaarders bij de banken hebben uitstaan. Dat bedrag is nu totaal 400 miljard euro. De heffing zou dus jaarlijks 400 miljoen euro opleveren. De heffing zou echter hoger liggen voor banken die veel risico's nemen. Met de opbrengst van de heffing wordt het depositogarantiefonds vooraf gevuld. Uit dit fonds wordt verloren spaargeld vergoed, zoals drie jaar geleden na het failliet van Icesave en twee jaar geleden na het instorten van de DSB Bank. Spaargeld zouden gegarandeerd zijn tot 100.000 euro.


Meer Nieuws

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home