Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Thursday, March 03, 2011

McDonald's denkt niet aan franchise-model voor Rusland

De Amerikaanse restaurantketen McDonald's heeft voorlopig geen plannen om in Rusland op een franchise-formule over te stappen. Dat heeft Khamzat Khasbulatov, voorzitter van McDonald's voor Rusland en Oost-Europa, gezegd. McDonald's is één van de grootste franchise-groepen van de wereld, maar blijft zijn Russische vestigingen voorlopig in eigen beheer uitbaten. Het franchise-model houdt in Rusland volgens Khasbulatov echter een aantal juridische risico's in, zonder daar verder op in te gaan.

"Het franchise-systeem is in Rusland weliswaar goed ingeburgerd, maar kent er geen wettelijke omschrijving," merkt de Russische krant The Moscow Times op. "Er is in de Russische wetgeving alleen sprake van commerciële concessies, maar in het Russische parlement wordt wel een wetsvoorstel behandeld om franchising officieel te maken. Er wordt op gewezen dat franchising moet kunnen terugvallen op een gezonde economische omgeving voor kleine en middelgrote ondernemingen."

"Franchising heeft nood aan grote hoeveelheden startkapitaal, maar daaraan is er in Rusland nog altijd een gebrek," voert de krant nog aan. "Maar ook een gebrek aan training en de bescherming van intellectuele eigendom vormen een hinderpaal voor succesvolle franchise-operaties in Rusland." Alexander Mailer, president van de Russian Franchise Development Association, stelt echter dat McDonald's bijzonder succesvol is op de Russische markt en dus geen reden ziet om die winsten met een franchise-partner te delen.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home