Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Saturday, March 26, 2011

Inconsistente marketing nefast voor klantentrouw

De inconsistentie van de marketeers hebben een negatieve impact op de klantentrouw. Dat is de conclusie van een Duits onderzoek van het bureau Serviceplan. Daarbij wordt opgemerkt dat de merken het voorbije jaar 40 procent van hun trouwe klanten hebben verloren. Drie jaar geleden bedroeg het verloop slechts 32 procent. Dat vormt volgens Serviceplan een zware bedreiging voor de merken, aangezien die trouwe klanten - aangetrokken door kwaliteit, merkimago en reputatie - tussen 60 procent en 70 procent van de omzet vertegenwoordigen.

Er wordt aan toegevoegd dat factoren zoals duurzaamheid, de herkomst van producten, onderzoek en personeel tussen 30 procent en 40 procent van de omzet genereren. Bedrijven die hun prestaties verbeterenen, realiseerden in het onderzoek van Serviceplan een score van 129 punten op het gebied van groei in marktaandeel. Concurrenten met mindere prestaties lieten slechts een score van 91 punten optekenen. De onderzoekers merken op dat de succesvolste bedrijven tijdens de economische crisis in communicatie zijn blijven investeren en hun marketing multimediaal hebben opgebouwd.

Ook consistentie campagnes waarbij de kernboodschap wordt versterkt en het creƫren van een betekenisvolle relatie met de consumenten, zijn volgens Serviceplan eveneens cruciale pijlers van de groei. "Emotionele strategieƫn op lange termijn bouwen loyaliteit op en hebben een impact op ongeveer 70 procent van de verkoop," stippen de onderzoekers aan. "Acties op korte termijn - zoals promoties en distributie - hebben slechts een bijdrage van 30 procent," wordt er opgemerkt. "Het feit dat de helft van de merken om de twee jaar hun reclame-slogan wijzigen, doet geen goed aan de klantentrouw."

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home