Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Friday, March 25, 2011

Klassieke merken krijgen ook grootste vertrouwen rond duurzaamheid

De consument legt steeds meer de nadruk op duurzaamheid, maar is er nog altijd niet van overtuigd dat de grote bedrijven diezelfde bekommernissen delen. Dat is de conclusie van een Duitse onderzoek van het magazine Reader's Digest. Daarbij werd opgemerkt dat 66 procent van de Duitse consumenten een voorkeur heeft voor duurzame goederen en diensten, terwijl 38 procent zegt merken te verkiezen die aandacht besteden aan maatschappelijke problematieken.

Tegelijkertijd zegt echter 74 procent ervan overtuigd te zijn dat de meeste grote bedrijven eveneens duurzaamheid als een prioriteit naar voor hebben geschoven. Anett Groch, managing director bij Reader's Digest Duitsland, wijst erop dat vertrouwen de basis vormt van de relatie tussen consumenten en het bedrijfsleven. Alleen consumenten die hun vertrouwen herhaaldelijk bevestigd zien, zullen volgens Groch trouw blijven aan het merk.

Het is volgens Groch dan ook noodzakelijk dat bedrijven een duurzaamheidsmanagement hanteren, wat volgens haar cruciaal zal blijken te zijn voor het toekomstig succes voor de onderneming. Uit het onderzoek blijkt dat de klassieke marktleiders door de consument ook als het meest betrouwbaar worden beschouwd op het gebied van duurzaamheid. Onder meer wordt in de autosector Volkswagen als meest duurzame merk naar voor geschoven. Andere duurzame leiders zijn Miele, Nivea, Coca-Cola en Allianz.

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home