Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Friday, March 25, 2011

Oorlog op Chinese microbloggingmarkt

Op de Chinese microblogging-markt woedt er een echte oorlog. Dat zegt Charles Zhang, chief executive van het Chinese internetbedrijf Sohu, tegenover de Britse zakenkrant Financial Times. Die strijd is volgens Zhang het gevolg van de manier waarop de microblogging-sector in China is ontwikkeld. Cruciaal daarbij is volgens Zhang dat de Chinese sector is gebouwd op ideeën uit het buitenland in plaats van nieuwe systemen te creëren.

"De situatie is in China heel verschillend dan in de Verenigde Staten," merkt Charles Zhang op. "Op de Amerikaanse markt is Facebook met een eigen ontwikkeling gestart, waarna Twitter met een totaal verschillend model op de markt is gekomen. In China is dat niet het geval. Daar heeft Sina twee jaar geleden Twitter gekopieerd, waarop alle anderen zijn gevolgd en dat model eveneens hebben overgenomen. Er zijn in China geen technologische barrières." Inmiddels is er in China zware concurrentie tussen spelers zoals Sina, Sohu en Tencent.

Deco You, analist bij het bureau iResearch, merkt echter op dat Sina in toekomst de dominerende speler zal worden op de Chinese microblogging-markt. "Microblogging vormt immers de kernstrategie van Sina," voert hij aan. "De microblog van Tencent is eigenlijk niet meer om niet teveel klanten te verliezen aan Sina." Uit cijfers van het China Internet Network Information Center blijkt dat 63 miljoen Chinezen actief zijn op microbloggingsites. Dat vertegenwoordigt 14 procent van de totale Chinese online populatie.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home