Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Thursday, March 24, 2011

China Mobile meest engagerende merk op Chinese markt

Het telecomconcern China Mobile is het meest engagerende merkt op de Chinese markt. Dat is de conclusie van een onderzoek van het adviesbureau R3 rond de voorkeur, het engagement en de waarden van merken bij Chinese consumenten. Uit het onderzoek bleek dat China Mobile, dat inmiddels meer dan 580 miljoen gebruikers telt, een eindscore van 118,9 punten liet optekenen. De Finse mobiele telefoniefabrikant Nokia volgt met 105,5 punten op de tweede plaats, gevolgd door sportartikelenfabrikant Nike met 81,5 punten.

"Chine Mobile geniet van een sterke merkwaarde en een grote voorkeur bij de Chinese consument," merken de onderzoekers op. "In zijn sector geniet China Mobile bij de consument een grote voorkeur boven zijn concurrenten China Telecom en China Unicom. Nike daarentegen is in zijn sector geen Chinees marktleider. Anderzijds slaagt de sportartikelenfabrikant er wel in om een band te creƫren met zijn doelpubliek, onder meer door zijn links naar het Amerikaanse basketbal en reclamecampagnes met sportvedetten zoals Kobe Bryant."

Het Amerikaanse technologiebedrijf Apple volgt op een vierde plaats met 80,1 punten, waarbij vooral de waarde van het merk een doorslaggevende rol speelt. Sportartikelenfabrikant Li-Ning, een concurrent van Nike, sluit de top vijf af met 75,6 punten. De top tien wordt verder volgemaakt door het technologiebedrijf Lenovo (67,4 punten), fastfoodketen Kentucky Fright Chicken (65,1 punten), voedingsgroep Mengniu (62,2 punten), elektronicaconcern Sony (61,2 punten) en frisdrankenproducent (59,6 procent). Slechts negentien van de vijftig eerste merken bleken van Chinese oorsprong.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home