Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Friday, March 25, 2011

Internet vertegenwoordigt bijna 4 procent France economie

Het internet vertegenwoordigde vorig jaar in Frankrijk 3,7 procent van het bruto binnenlandse product. Dat is de conclusie van een onderzoek van het adviesbureau McKinsey. Het jaar voordien vertegenwoordigde het internet 3,6 procent van het Franse bruto binnenlandse product. Tegen het midden van het decennium zou dat cijfer moeten gestegen zijn tot 5,5 procent. De onderzoekers merken op dat het aandeel van het internet in de economie steeds sneller stijgt.

Het voorbije jaar vertegenwoordigen ecommerce, internetreclame en andere online categorieën in Frankrijk een waarde van 72 miljard euro, maar dat bedrag zou tegen het midden van het decennium moeten stijgen tot 129 miljard euro. Er wordt aan toegevoegd dat het internet een sleutelrol speelt in de economische groei, werkgelegenheid en retailverkoop. De onderzoekers merken daarbij op dat de sector de voorbije vijftien jaar in Frankrijk rechtstreeks of onrechtstreeks 1,15 miljoen banen heeft gecreëerd.

Uit het onderzoek blijkt verder dat elke euro die in technologieën zoals websites, email en software werd geïnvesteerd, een return van 2,5 euro heeft opgeleverd. "Op die manier is voor de Franse economie een meerwaarde van 10 miljard euro gecreëerd," voeren de onderzoekers aan. "Daarvan kan een bedrag van 7 miljard euro gelinkt worden aan het gebruik van gratis diensten zoals email of instant messaging." Er wordt opgemerkt dat het internet op het gebied van meerwaarde voor de Franse economie al meer gewicht in de schaal kan leggen dan energie, transport of landbouw.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home