Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Thursday, March 24, 2011

Imax bouwt aanwezigheid in Chinese bioscoopsector uit

De mediagroep Imax gaat de volgende vier jaar in China vijfenzeventig nieuwe bioscopen openen in samenwerking met Wanda Cinemas, de grootste bioscoopuitbater op de Chinese markt. Het contract geeft volgens Imax een duidelijk beeld van de snelgroeiende Chinese filmindustrie. Op dit ogenblik heeft Imax in China vijfenveertig bioscopen. Over vijf jaar verwacht het concern echter driehonderd Chinese bioscopen te hebben, waarbij ook andere partners dan Wanda Cinemas zouden kunnen worden ingeschakeld.

"Financiƫle details over het contract en de winstdeling werden niet bekend gemaakt," aldus het persbureau Associated Press. "Richard Gelfond, chief executive van Imax, merkt echter op dat China de snelstgroeiende markt is voor het bedrijf. De overeenkomst met Wanda Cinemas betekent dat China buiten de Verenigde Staten de grootste markt van Imax is geworden." Imax realiseerde op de Chinese markt vorig jaar een omzet van 286 miljoen yuan. Dat komt overeen met een bedrag van 44 miljoen dollar, tien keer meer dan het jaar voordien.

Gelfond merkt op dat een gedeelte van het succes was te wijten aan de aanpassing van 'Aftershock', een Chinese film over de aardbeving in Tangshan in het midden van de jaren zeventig, naar het Imax-formaat. Er zullen in de toekomst ook aangepaste versies van de Chinese films 'Founding of a Party' en 'Flying Tigers' worden vertoond. Uit cijfers van het China Film Bureau blijkt dat er het voorbije jaar 313 bioscopen en 1.533 schermen in gebruik werden genomen.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home