Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Friday, March 25, 2011

China is het mekka voor de smartphones

Tegen het midden van het decennium zullen smartphones in de regio Asia-Pacific 60 procent vertegenwoordigen van de mobiele telefoonmarkt. Dat is de conclusie van een rapport van het onderzoeksbureau IDC. Het voorbije jaar hadden de smartphones in die regio slechts een marktaandeel van 20 procent. Er wordt daarbij wel opgemerkt dat de verkoop van smartphones Asia-Pacific het voorbije jaar is verdubbeld. Die evolutie zal zich volgens de onderzoekers ook dit jaar verder doorzetten.

"Het adviesbureau Accenture heeft berekend dat de smartphone in de Chinese metropolen al een penetratie heeft bereikt van 53 procent," aldus het wegmagazine Warc.com. "Dat is opmerkelijk hoger dan in andere landen. In de Verenigde Staten wordt een penetratie van ongeveer 30 procent opgetekend. In Japan bedraagt die penetratie slechts 10 procent. Er wordt aan toegevoegd dat de smartphone in China volgend jaar het meest verkochte product zal worden." De onderzoekers stellen dat 38 procent van de Chinese consumenten zegt op korte termijn een smartphone te zullen kopen.

"China is een mekka voor de smartphones," voert Accenture aan. Maar Warc.com voegt er aan toe dat ook elders in Asia-Pacific een grote belangstelling heerst voor smartphones. Dat leidt volgens het magazine tot een grotere concurrentie op de markt, waarbij grote spelers zoals Apple, China Mobile en Google van die groei willen profiteren. Er wordt aan toegevoegd dat de smartphones voor Apple ook een platform vormen om andere producten op de Aziatische markt te lanceren.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home