Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Saturday, March 26, 2011

MySpace kan neerwaartse spiraal niet doorbreken

Het sociale netwerk MySpace slaagt er niet in zijn neerwaartse spiraal te doorbreken. Uit cijfers van het onderzoeksbureau ComScore blijkt dat het netwerk in februari van dit jaar nog 63 miljoen gebruikers telde. Dat betekent dat het netwerk op één maand tijd 10 miljoen leden heeft verloren. Op één jaar tijd zag MySpace bijna 50 miljoen gebruikers vertrekken. ComScore merkt op dat de cijfers aantonen dat pogingen van moederhuis News Corp om het sociale netwerk nieuw leven in te blazen, voorlopig weinig resultaten opleveren.

"MySpace hielp onder meer de carrières lanceren van artiesten zoals Arctic Monkeys, Kate Nash en Lily Allen," merkt BBC News op. "MySpace was voor velen de eerste online bestemming om met vrienden te praten en naar muziek te luisteren. De doorbraak van Facebook en andere concurrenten heeft echter een einde gemaakt aan het succesverhaal." News Corp kocht het sociale netwerk zes jaar geleden voor een bedrag van 330 miljoen pond. Vandaag wordt op MySpace nog amper een waarde van 50 miljoen pond geplakt.

News Corp heeft de achteruitgang van MySpace proberen tegen te gaan door een aantal koerswijzigingen. In november vorig jaar kondigde Mike Jones, chief executive van MySpace, aan dat de sociale netwerksite zou evolueren naar een entertainment-bestemming. "In die sector wordt MySpace echter geconfronteerd met de concurrentie van de videosite YouTube, streamingdiensten en file-sharing," aldus nog BBC News. Het bedrijf kondigde eerder aan dat vijfhonderd banen zouden worden geschrapt en dat een koper zou worden gezocht. Een kandidaat-overnemer is nog niet gevonden.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home