Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Friday, February 18, 2011

Verenigde Staten moeten meer fietspaden aanleggen

Het gebruik van afzonderlijke fietsbanen, met een fysieke afscheiding ten opzichte van het autoverkeer, zorgen duidelijk voor een afname van het aantal ongevallen. Dat is de conclusie van een Amerikaans onderzoek van de Harvard School of Public Health uit Boston. Volgens onderzoeksleider Anne Lusk daalt het aantal gewonde fietsers door de afzonderlijke fietsbanen met 28 procent. Er wordt aan toegevoegd dat vele Amerikanen angst hebben om zich met de fiets tussen het andere verkeer te mengen. De onderzoekers zeggen dan ook aan te sturen op de bouw van gescheiden fietspaden.

Uit cijfers van de Amerikaanse National Highway Traffic Safety Administration raakten twee jaar geleden 51.000 Amerikaanse fietsers gewond bij ongevallen met motorvoertuigen. Die ongevallen vertegenwoordigden 2 procent van alle fatale verkeersincidenten. In de Verenigde Staten zijn afzonderlijke fietsbanen een zeldzaam fenomeen. In het beste geval worden de fietspaden met geschilderde lijnen van het autoverkeer afgescheiden.

De onderzoekers wijzen erop dat Nederland ongeveer 18.000 mijl gescheiden fietsbanen telt. Over de hele Verenigde Staten zouden in totaal amper 20 mijl gelijkaardige fietstrajecten te vinden zijn, vooral in New York, Portland en Seattle. Er wordt aan toegevoegd dat slechts 0,5 procent van alle Amerikanen met de fiets naar het werk rijdt. Slechts één kwart van die fietsende beroepspopulatie bestaat uit vrouwen. Lusk wijst erop dat fietsers in de Verenigde Staten ook zesentwintig keer meer kans hebben om gewond te raken dan in Nederland.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home