Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Friday, February 18, 2011

Sociale media nog niet gemeengoed bij bedrijven

Grote en middelgrote beursgenoteerde bedrijven zijn nog maar matig actief op Twitter, LinkedIn en Facebook. Wel begint hun aanwezigheid op social media te groeien. Dat is de conclusie van een onderzoek van Citigate First Financial. Volgens de onderzoekers worstelen de bedrijven vooral nog met het bepalen van een geschikte strategie. Ondernemingen zouden vooral vrezen voor een impact op de eenheid van de communicatie en het voortijdig uitlekken van belangrijke bedrijfsinformatie.

De populairste social media onder de beursgenoteerde bedrijven zijn LinkedIn en Twitter. Ongeveer 90 procent van de grote en middelgrote ondernemingen is actief op LinkedIn. Het overgrote deel van de bedrijven gebruikt het medium om te monitoren wat er over het bedrijf wordt getweet of om één of enkele keren per week van zich te laten horen. Ook is een substantieel aantal bedrijven actief op Facebook of op een eigen YouTube-kanaal. Grotere bedrijven zijn meer actief in sociale media dan middelgrote ondernemingen.

Citigate First Financial benadrukt het belang van goede compliance-afspraken en bewuste strategische keuzes voordat beursgenoteerde ondernemingen echt actief worden met sociale media. "Voorafgaand aan die stap zou iedere onderneming op dit ogenblik al moeten beginnen met het monitoren van social media, zodat men een goed idee heeft over de inhoud van de berichten die in sociale media over het bedrijf de ronde doen en een helder en compleet beeld te blijven houden van de reputatie van het bedrijf," wordt er opgemerkt.

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home