Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Thursday, February 17, 2011

Perceptie belangrijker dan wetenschap voor klimaatverandering

Het debat over de problemen van de klimaatverandering wordt niet zozeer gedreven door de zuivere wetenschap, maar vooral door percepties. Dat is de conclusie van een onderzoek van wetenschappers aan de Berkeley University en de University of Chicago. Daarbij wordt opgemerkt dat mensen in een warmere situatie meer overtuigd zijn van de klimaatverandering. Een uitstap in de brandende zon of een aanwezigheid in een oververwarmde kamer stimuleert volgens de onderzoekers de perceptie van opwarming van de aarde.

De onderzoekers stelden vast dat respondenten in een verwarmde omgeving positiever reageerden op vragen over een klimaatverandering dan wanneer diezelfde vragen werden gesteld in een koelere omgeving. De onderzoekers zeggen dat de ervaring van de warmte de overtuiging van de respondenten beïnvloedde in plaats van de concrete informatie die ter beschikking werd gesteld. Er wordt aan toegevoegd dat ook het tonen van beelden over warme landschappen het publiek overtuigd doet raken van de opwarming van de aarde.

Er wordt aan toegevoegd dat ook het eten van dorstig makende versnaperingen de consument meer overtuigd doet raken van het feit dat de verwoestijning en droogte steeds meer een bedreiging zal vormen voor het publiek om drinkwater te vinden. Dat bevestigt volgens de onderzoekers de veronderstelling dat het publiek bepaalde oordelen over condities in de wereld mede bepaald worden door de omstandigheden waarin de respondent zich zelf bevindt.

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home