Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Friday, February 18, 2011

Wereldwijde bieratlas wordt grondig hertekend

Traditionele bierlanden consumeren steeds minder bier. In landen die traditioneel eerder voor wijn of sterke drank kiezen, wordt een omgekeerd trend opgemerkt. Dat blijkt uit een onderzoek van de Universiteit van Leuven. De relatie met bierconsumptie heeft volgens de onderzoekers een omgekeerde U-vorm. Bierconsumptie groeit in eerste instantie als het inkomen toeneemt, maar daalt vervolgens weer als het inkomen nog hoger wordt.

"In groeilanden kent de bierconsumptie een constante stijging," aldus het webmagazine nu.nl. Onlangs nam China de fakkel van de Verenigde Staten over als grootste biereconomie ter wereld. Dertig jaar geleden consumeerde China nog vrijwel geen bier, maar inmiddels vertegenwoordigt het land 20 procent van de wereldwijde biermarkt. Ook andere groeilanden, zoals Rusland en Brazilië, kennen een stijgende bierconsumptie. De verschuivingen zijn onder meer te verklaren door de stijgende inkomens.

Ook religie heeft volgens de onderzoekers een impact op de bierconsumptie. In landen met een grote aanwezigheid van het jodendom en de islam blijft de bierconsumptie beperkt, terwijl katholieke en protestantse landen een grotere biermarkt hebben. Tevens blijkt dat de bierconsumptie hoger ligt in landen met een gematigd klimaat, terwijl ook het relatieve prijsniveau van bier ten opzichte van wijn een rol spelen.

Opmerkelijk is volgens de onderzoekers dat veel regio’s die tegenwoordig niet meer met bier geassiocieerd worden, vroeger wel degelijk een belangrijke consumptie kenden. Onder meer waren de oude Egyptenaren bijvoorbeeld dol op bier. Grieken en Romeinen dronken echter uitsluitend wijn. Bierdrinkers werden door hen als ongeciviliseerde barbaren bestempeld.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home