Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Friday, February 25, 2011

Sociale media nieuwe oorzaak van burn-out

Steeds meer werknemers worden door het gebruik van social media met een burn-out geconfronteerd. Dat is volgens de Nederlandse internetexpert Jim Stolze te wijten aan het feit dat de dertigplusser nog niet helemaal vertrouwd is met het fenomeen van de sociale media. Hij merkt op dat jongeren heel goed beseffen dat niet alle informatie kan worden verwerkt, maar een dertigplusser heeft volgens Stolze nog een band met het fenomeen van de fysieke post en zou er zich nog niet kunnen bij neerleggen dat er tussen de informatiestromen een keuze moet worden gemaakt.

"Mensen krijgen gemiddeld 110 berichten berichten per dag te verwerken en niet iedereen weet hoe daarmee moet omgegaan worden," aldus het webmagazine nu.nl. "Wanneer de telefoon of de laptop wordt aangezet, komen de berichten vanzelf binnen. Dat kan wel leuk leuk zijn, maar dat is tegelijk ook heel dwingend." Volgens Stolze moet men gewoon leren aanvaarden dat een mens gewoon niet kan multitasken. Het verbod op sociale netwerksites op het werk gaat volgens Stolze echter te ver.

Hij maakt een vergelijking met een koffiezetapparaat. "Wanneer dat te dichtbij staat, loopt men de kans dat de medewerkers alleen nog maar koffiedrinken en met elkaar staan te praten," merkt hij op. "Voor bepaalde beroepen vormen sociale media echter een duidelijk voordeel." Hij voegt er ook aan toe dat een werkgever die een goede relatie heeft met zijn medewerkers de sociale media niet als een technologie, maar als een cultuur zal zien. Bij het nieuwe werken hoort volgens hem het adopteren van nieuwe sociale technologie.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home