Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Thursday, February 24, 2011

Britse wijndrinkers hebben vooral aandacht voor druif

Slechts 3 procent van de Britse consumenten kiest bij de aankoop van wijnen in de eerste plaats voor een merk. Dat is de conclusie van een onderzoek van het Wilson Drinks Report (WDR). Bij rode wijn kiest slechts 2 procent in eerste instantie voor het wijnmerk. De onderzoekers voegen er aan toe dat de druivenvariëteit voor de Britse consument belangrijker blijkt te zijn dan het land van origine of het wijnmerk. Daarbij wordt opgemerkt dat 9 procent zijn keuze laat bepalen door de druivenvariëteit, terwijl het land van herkomst voor 6 procent doorslaggevend is.

Uit het onderzoek blijkt dat 47 procent van de Britse wijnconsumenten zich in de eerste plaats laat leiden door de kleur. Ook de prijs heeft echter een belangrijke impact. Daarbij zegt 18 procent in eerste instantie aangetrokken te worden door een speciale aanbieding, terwijl 13 procent aangeeft zich op de verkoopprijs te baseren. De onderzoekers merken daarbij op dat er blijkbaar drie beslissingsniveaus kunnen worden opgemerkt. Na een eerste keuze voor kleur, zegt 27 procent voor de druivenvariëteit te gaan. Een even grote groep kiest echter voor prijskortingen.

Er wordt echter opgemerkt dat sommige consumenten bij hun keuze met een beperkte kennis van start gaan en daarbij combinaties gebruiken van druif en land van herkomst om hun keuzes te maken. Daarbij wordt opgemerkt dat daarbij onder meer combinaties gemaakt worden van merlot met Chili en sauvignon met Nieuw-Zeeland. Het resultaat geeft volgens de onderzoekers aan dat retailers zouden moeten overwegen om hun wijnen volgens druivenvariëteit te rangschikken.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home