Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Sunday, February 27, 2011

Nederlandse adverteerders denken aan reclameluwe dag

Nederland zou een reclameluwe dag moeten invoeren. Dat heeft Frenkel Denie, ondervoorzitter van de Nederlandse Bond van Adverteerders (BVA), gezegd in een interview met het vakblad Adformatie. Met het voorstel wil de Nederlandse reclamesector volgens Denie een praktische bijdrage leveren aan zijn standpunt dat er mindere, maar betere reclame moet komen. De bond heeft een projectgroep in het leven geroepen om het voorstel verder uit te werken.

Denie merkte op ervan te dromen dat de zaterdag in Nederland gedurende een half jaar reclameluw zou worden. Hij voegde er aan toe een klein groepje overtuigde adverteerders te zoeken om mee te beginnen. "Maar iedereen vindt dat er te veel reclame is. Hij verwees onder meer naar signalen dat televisiekijkers zich steeds vaker ergeren aan de lange en veelvuldige blokken reclame, vooral op de commerciƫle zenders.

''Kijkers krijgen steeds eerder de neiging om weg te lopen tijdens reclameblokken, wat uiteraard niet de bedoeling kan zijn," verduidelijkt Denie. "Door het uitzenden van minder reclame kan de boodschap van de adverteerders wel veel meer impact krijgen. Dat is uiteindelijk toch de bedoeling van reclame." Hij beklemtoonde wel dat de plannen zich nog in een zeer pril stadium bevinden. Ton Rozestraten, commercieel directeur van televisiegroep RTL, zegt best minder reclame te willen uitzenden, maar voegt er aan toe dat reclametijd daardoor onvermijdelijk duurder zou worden.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home