Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Saturday, February 26, 2011

Bedrijven minder maatschappelijk betrokken

Het publiek schat het maatschappelijk gedrag van de ondernemingen minder positief in dan een jaar geleden. Dat blijkt uit een Nederlands onderzoek van SE Consultancy en Motivaction. Eind vorig jaar kregen de dertig grootste Nederlandse bedrijven op het gebied van maatschappelijk ondernemen een score van 54 procent. Het jaar voordien werd er een score van 56 procent behaald. Het bedrijfsleven scoort daarmee slechter dan de overheid, maatschappelijke organisaties en burgers.

"Een kwart van de bevolking verdedigt de stelling dat het bedrijfsleven asociaal is," aldus de krant Algemeen Dagblad. "Bovendien wantrouwt 34 procent de goede bedoelingen van bedrijven. Anderzijds is 38 procent van mening dat de bedrijven daadwerkelijk goede bedoelingen hebben en 41 procent geeft aan waardering te hebben voor bedrijven die zich inzetten voor de samenleving. Bijna een kwart van de ondervraagden is van mening dat dergelijke bedrijven ook minder belasting zouden hoeven te betalen."

Voor 83 procent van de ondervraagden is het belangrijk dat bedrijven aandacht besteden aan mens, maatschappij en milieu. Volgens 70 procent hebben bedrijven daarbij een directe verantwoordelijkheid. Dat cijfer was één jaar geleden nog 65 procent. Een belangrijke oorzaak voor deze toename lijkt het terugtrekken van de overheid. Volgens 51 procent is het daardoor noodzakelijk is dat bedrijven meer maatschappelijke taken gaan vervullen, tegenover 43 procent één jaar geleden.

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home