Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Friday, February 25, 2011

Marketing heeft een cruciale rol in uittekenen duurzame toekomst

Marketing en reclame kunnen een belangrijke rol spelen in de transactie naar een duurzame economie. Dat zegt Martin Sorrell, chief executive van het reclameconcern WPP Group. Sorrell merkt daarbij op dat het publiek marketing en communicatie weliswaar vooral associeert met de aanmoediging van consumptie, maar de sector heeft volgens hem ook al herhaaldelijk zijn waarde bewezen in de promotie van openbare diensten.

"Naarmate de planeet steeds dringender moet evolueren van een superconsumptie naar een duurzaam gebruik, zal marketing volgens Sorrell cruciaal zijn om de wereld, zowel de individuele consument als de maatschappij in zijn geheel, te overtuigen van de uiteindelijke voordelen," merkt het webmagazine Warc.com op. "Een onderzoek van consulent Deloitte ondersteunt de stelling van Sorrell. Daar wordt opgemerkt dat ongeveer 70 procent van de wekelijkse transacties repetitieve aankopen zijn zonder een bewuste overweging van alternatieve mogelijkheden."

Deloitte stelt dat shoppers op een nieuwe manier geëngageerd zouden moeten kunnen worden. Daarbij wordt onder meer gedacht aan de inzet van sociale media die tot een gezamenlijke creatie van goederen en diensten zou kunnen leiden. Ook wordt gewezen op een hertekening van de winkelomgeving om positieve gewoontes te promoten. "Om de consumptie los te koppelen van het gebruik van grondstoffen en degradatie van het leefmilieu, moeten de enge concepten van economische groei vervangen worden door bredere kwalitatieve objectieven zoals welzijn en welvaart," aldus Deloitte.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home