Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Tuesday, February 08, 2011

Japanse alcoholmarkt blijft volgende jaren verder dalen

De waarde van de markt voor alcoholische dranken in Japan zal de volgende vijf jaar een constante inkrimping kennen. Een aantal groeisectoren zullen echter wel overeind blijven. Dat is de conclusie van een onderzoek van het bureau Datamonitor. Twee jaar geleden had de Japanse alcohol-markt nog een waarde van 48,75 miljard dollar, maar die zou over drie jaar ingekrompen zijn tot 44,72 miljard dollar. Die terugval heeft volgens het rapport zowel economische als demografische redenen.

"De vertraging van de Japanse economische groei, een inkrimpende populatie en een voorzichtiger consumptiepatroon vormen volgens Gaurav Marchanda, analist van Datamonitor, de belangrijkste oorzaken voor de dalende vraag naar alcoholische dranken," aldus het webmagazine Beveragedaily.com. "De Japanse bevolking vergrijst en krimpt in en ook de jongere generaties zijn minder geïnteresseerd in alcohol, te wijten aan gezondheidsoverwegingen en gevoelige belastingheffingen."

Traditionele dranken zoals whisky en bier zouden met de grootste problemen worden geconfronteerd. "Dat heeft wellicht te maken met een ouderwets imago, waardoor de producten niet meer aantrekkelijk zijn voor de jongeren, die gemakkelijk worden beïnvloed door de groeiende cultuur van cocktails en likeuren. Dat zijn ook de sectoren die een uitzondering vormen op de dalende trend." De verkoop van tequila en mescal kende het voorbije jaar een groei met 7,7 procent, terwijl bij de likeuren een stijging met 4,6 procent werd opgetekend.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home