Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Monday, February 07, 2011

Mediasector optimische over de toekomst

De mediasector is bijzonder optimistisch over het herstel na de economische crisis. Dat is de conclusie van een enquête van de investeringsbank Jordan Edmiston en het bureau Econsultancy. Daarbij wordt opgemerkt dat 82 procent van de executives uit de mediasector organische groei de belangrijkste pijler vormen voor de vooruitgang van hun bedrijf tijdens de volgende twaalf tot vierentwintig maanden. Bovendien verwacht nagenoeg de helft van de respondenten binnen die periode ook minstens één overname te zullen doen.

"Zowel kleine digitale startups als grote internationale mediabedrijven koesteren plannen om nieuwe producten en diensten te lanceren, overnames te doen, hun marktaandeel uit te breiden en nieuwe markten en geografische regio's te betreden," aldus het webmagazine PaidContent.org. "Op korte termijn wordt vooral gemikt op organische groei, vooral door het uitbreiden van het aandeel in bestaande markten. Wanneer er over een periode van vijf jaar wordt gekeken, wordt er echter vooral gewag gemaakt van de ontwikkeling van nieuwe producten."

Overnames vormen eveneens een belangrijk onderdeel van de strategieën. Opgemerkt wordt dat 42 procent van de ondervraagden verwacht binnen de twee jaar een overname te zullen doen, maar bij de grootste mediabedrijven stijgt dat tot 81 procent. Desinvesteringen vormen slechts een ondergeschikte strategie. Slechts 27 procent van de bedrijven verwacht op korte termijn activiteiten te zullen afstoten. De onderzoekers stellen dat de sector in het midden van een gedaanteverwisseling zit, maar wel een belangrijke stap heeft gezet om het probleem te begrijpen en aan te pakken.

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home