Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Saturday, February 19, 2011

Alleen internet heeft impact op zakelijke aankoopbeslissing

Alleen het internet beïnvloedt duidelijk de zakelijke aankoopbeslissingen van ondernemers. Dat blijkt uit onderzoek van het webmagazine BusinessCompleet.nl bij Nederlandse ondernemers. Daarbij kwam naar voor dat 68 procent van de ondernemers aangeeft dat alleen het internet veel tot zeer veel invloed heeft op hun zakelijke aankoopbeslissingen. Televisie, radio en buitenreclame scoren gevoelig lager. Deze media hebben bij een grote meerderheid van 95 procent weinig tot geen invloed.

De gedrukte media doen het iets beter bij ondernemers. Volgens 21 procent van de ondernemers hebben kranten en tijdschriften veel of zeer veel invloed op hun zakelijke aankoopbeslissingen. Voor bijna 79 procent is deze invloed daarentegen bijzonder laag of onbestaande. "Het internet heeft pas echt de ondernemer veroverd," stipt BusinessCompleet.nl aan. "Slechts iets meer dan 30 procent ondervindt weinig tot geen invloed van internet. Daarmee heeft internet een aanzienlijk grotere invloed op ondernemers dan alle andere media."

Door de slechte score van televisie kan er volgens de onderzoekers opgemerkt worden dat de zware investeringen in televisie-reclamespots geen zin hebben voor adverteerders die zich richten op de zakelijke markt. "Radio en buitenreclame scoren zo mogelijk nog slechter," aldus BusinessCompleet. "De uitkomsten zijn echt wel denkstof voor adverteerders en reclamebureaus die hun budgetten op een effectieve manier willen inzetten."

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home