Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Thursday, January 06, 2011

WPP Group verdringt Omnicom als grootste reclamegroep

Een belangrijk aantal grote reclamegroepen is er niet in geslaagd om zich optimaal aan te passen aan de economische crisis. Dat heeft geleid tot belangrijke dalingen in omzet en winst. Dat is de conclusie van een internationaal onderzoek van het adviesbureau Fintellect. Daarbij wordt opgemerkt dat de zevenentwintig grootste marketing-groepen twee jaar geleden hun gezamenlijke omzet tegenover het jaar voordien met 5,2 procent zagen dalen tot 50,4 miljard dollar. Twee op de drie bedrijven zagen hun winsten afkalven of hun verliezen verhogen.

Er wordt aan toegevoegd dat de operationele winstmarges eveneens van 13,3 procent naar 11,4 procent terugvielen. "Dat heeft onder meer te maken dat bij 77 procent van de bedrijven bij de besparingen op personeelskosten niet evenredig waren aan de dalende inkomsten," merkt het webmagazine Warc.com op. Er wordt aan toegevoegd dat WPP Group een omzetgroei met 13,3 procent liet optekenen tot 12,1 miljard dollar. Daarmee werd Omnicom, dat een terugval met 12,3 procent tot 11,7 miljard dollar liet noteren, verdrongen als grootste reclamegroep van de wereld.

Op de derde plaats volgt Publicis Groupe, dat een terugval met 3,8 procent tot 6,4 miljard dollar liet optekenen. Daarna volgt Interpublic Group met 13,4 procent tot 6,2 miljard dollar. De top vijf wordt rond gemaakt door het Japanse Dentsu, dat een omzet van 3,2 miljard dollar realiseerde. Fintellect merkt wel op dat Dentsu duidelijk winstgevender is dan zijn grotere concurrenten Publicis en Interpublic Group. De Japanse reclamegroep zou een even grote winst hebben gerealiseerd dan Havas, Interpublic Group en Aegis samen.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home