Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Saturday, January 22, 2011

Gebruiker iPhone vertoont grootste merkentrouw

Bezitters van een iPhone van Apple zijn veel trouwer aan het merk dan eigenaars van andere smartphones. Dat is de conclusie van een rapport van het onderzoeksbureau Zokem. Het smartphone-platform van Apple haalt in het onderzoek een score van 73 procent. Daarmee is de iPhone volgens Zokem de enige smartphone die echt op een trouw publiek mag rekenen. Het Android-platform van Google staat op de tweede plaats met een score van 40 procent. Dat is volgens Zokem ver verwijderd van het niveau van 60 procent dat volgens Zokem voor klantentrouw nodig is.

Op de derde plaats staat het Bada-platform van Samsung met 33 procent, gevolgd door Blackberry van Research in Motion (30 procent) en Symbian (24 procent). De onderzoekers voegen er aan toe dat Palm en Microsoft met een score van 10 procent een bijzonder lage klantentrouw laten optekenen voor hun smartphone-platformen. Het Maemo-platform van Nokia komt zelfs aan een negatieve score van 36 procent. Er wordt aan toegevoegd dat een lage klantentrouw de kans heel groot maakt dat de bezitter binnen de twaalf maand naar een ander merk zal overschakelen.

Daarbij wordt opgemerkt dat 91 procent van de gebruikers van het Palm-platform van plan is om naar een concurrent over te stappen. Ook bij Nokia Maemo zou 69 procent een andere aanbieder overwegen. Daarentegen is bij de gebruikers van de iPhone slechts 29 procent eventueel geneigd om naar een concurrent over te stappen. Bij het Android-platform bedraagt die score 44 procent. Zokem stelt dat de cijfers uitwijzen dat de zwakkere platforms van dit ogenblik in de toekomst mogelijk nog verder uitgehold zullen worden.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home