Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Friday, January 21, 2011

Piraterij kost Britse gamesector duizend banen per jaar

Piraterij heeft de Britse gamesector het voorbije jaar een bedrag van minstens 1,45 miljard pond aan inkomsten gekost. Dat is de conclusie van een rapport van de Association of UK Interactive Entertainment (UKIE). Er wordt echter opgemerkt dat de piraterij niet alleen tot financiële verliezen heeft geleden, maar de sector ook minstens duizend banen kost. Piraten merken echter op dat de games te duur zijn en dat de bedrijven nu al meer dan genoeg geld verdienen.

"Piraterij wordt traditioneel geassocieerd met muziek en film, maar de impact op de gamesector mag niet worden onderschat," merkt BBC News op. "Legale videogames realiseerden het voorbije jaar in Groot-Brittannië een omzet van 1,45 miljard pond. Twee jaar voordien was dat nog 1,9 miljard pond. Piraten merken echter op dat de sector even grote winsten maakt als de filmindustrie, zodat er moeilijk kan beweerd worden dat de piraterij hen massale verliezen oplevert.

Indien de prijzen betaalbaar gehouden zouden worden, zou de namaak volgens de piraten wellicht veel minder worden. Een legaal videogame kost ongeveer 45 pond. Volgens de sector staat tegenover elk verkocht legaal exemplaar echter ook minstens één piratenversie. Er wordt aan toegevoegd dat de schade nog conservatief is berekend en in werkelijkheid wellicht nog gevoelig hoger ligt. Daarvan zijn volgens de sector vooral jonge ontwikkelaars en designers het slachtoffer. Piraterij vormt volgens de sector dan ook een bedreiging voor de creativiteit en een rem op de lancering van nieuwe games.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home