Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Friday, January 21, 2011

Chinees internet-publiek met één derde gegroeid

Het Chinese internet telde eind vorig jaar 457 miljoen gebruikers. Dat is een stijging met 34,3 procent tegenover het jaar voordien. Dat is de conclusie van een rapport van het China Internet Network Information Center. Er wordt aan toegevoegd dat op het Chinese platteland inmiddels 125 miljoen inwoners toegang hebben tot het internet. Dat betekent een stijging met 16,9 procent tegenover het voordien. De Chinese consument besteedt volgens het rapport gemiddeld 18,3 uur per week aan het internet.

Uit het onderzoek blijkt verder dat 45,7 procent van de Chinese internetgebruikers over een laptop beschikt. Dat betekent een stijging met 15 procentpunten op één jaar tijd. Ook blijkt dat zoekmachines, met het Chinese Baidu als marktleider, inmiddels 375 miljoen bezoekers tellen. Dat betekent een penetratie van 81,9 procent, tegenover 73,3 procent het jaar voordien. Het lidmaatschap van sciale netwerken, zoals Renren en Kaixin001, steeg met 33,7 procent tot 235 miljoen gebruikers.

Sociale netwerken blijven in China volgens het rapport in populariteit echter nog altijd achter op blogs en instant messaging. Bij blogs werd eveneens een groei met ruim één derde vastgesteld tot 295 miljoen gebruikers, terwijl bij instant messaging een toename met 29,5 procent tot 353 miljoen gebruikers werd opgetekend. Microblogs - zoals Sina, Sohu en Tencent - hebben inmiddels 53 miljoen gebruikers. Online games telden 304 miljoen gebruikers, terwijl videoplatformen zoals Tudou en Youku een gezamenlijk publiek van 284 miljoen gebruikers vertegenwoordigen.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home