Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Friday, January 21, 2011

Nokia meest betrouwbare merk van India

De Finse mobiele telefoonproducent Nokia wordt in India als het meest betrouwbare merk bestempeld. Dat is de conclusie van een rapport van het bureau Trust Research Advisory. Het Finse bedrijf, dat in India een marktaandeel van ongeveer 30 procent bezit, gaat in de rangschikking het Indiase industriële conglomeraat Tata, onder meer eigenaar van de compacte wagen Tata Nano en het Britse luxemerk Jaguar, vooraf. De top vijf wordt rond gemaakt door de elektronicaproducenten Sony, LG Electronics en Samsung, die een steeds fellere concurrentiestrijd voeren op de Indiase markt.

In de top tien staan verder het Indiase conglomeraat Reliance, de Indiase verzekeraar LIC, autoproducent Maruti en de mobiele operatoren Airtel en Vodafone. Het Amerikaanse drankenconcern Pepsico staat op een zesendertigste plaats. Dat is gevoelig beter dan aartsrivaal Coca-Cola, die pas als zestigste in de ranglijst is terug te vinden. "Vertrouwen is echter een heel subjectief begrip," merken de onderzoekers op. "Na verloop van tijd moeten voor de hand liggende parameters zoals omvang en prestaties plaats maken voor meer subtiele elementen."

Adi Godrej, voorzitter van het conglomeraat Godrej, stelt dat het begrip van vertrouwen steeds meer te maken heeft met empathie, die een merk toelaat om krachtige en innovatieve ervaringen over te brengen naar zijn consumenten. "Vertrouwen gaat dan ook veel verder dan louter inzichten en producten." Godrej eindigde als tweeëntwingste in de rangschikking van Trust Research Advisory. Cricketspeler Sachin Tendulkar eindigde als 59ste. Mathatma Gandhi staat op een 232ste plaats, tien plaatsen voor acteur Aamir Khan.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home