Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Thursday, January 13, 2011

Bedrijven onderschatten duurzaamheid Aziatische consument

Bedrijven komen onvoldoende tegemoet aan de vraag naar duurzame producten bij consumenten uit landen zoals China, India en Singapore. Dat is de conclusie van een onderzoek van het bureau Tüv Süd. Daarbij wordt opgemerkt dat 74 procent van de consumenten in die regio's aangeven al producten met milieuvriendelijke karakteristieken gekocht te hebben. Daarnaast zegt 84 procent bereid te zijn om een meerprijs te betalen voor duurzame goederen en diensten. In China loopt dat zelfs op tot 94 procent, tegenover 86 procent in India en 72 procent in Singapore. Gemiddeld is de Aziatische consument bereid om daarvoor een meerprijs van 27 procent te betalen, wat in China stijgt tot 45 procent, tegenover 24 procent in India en 11 procent in Singapore.

"In het algemeen zijn 96 procent van de consumenten en 89 procent van de bedrijven geïnteresseerd in duurzame merken," aldus het webmagazine Warc.com. "Er blijkt echter een kloof tussen de consument en de percepties van de bedrijven. Onder meer blijkt dat slechts 43 procent van de bedrijven van mening is dat de consument bereid is om meer te betalen voor duurzame producten. Bovendien wordt er geschat dat de consument slechts een meerprijs van 14 procent zou willen betalen. In Singapore en India gelooft slechts 35 procent van de bedrijven dat de consument een meerkost zou aanvaarden. In China stijgt dat wel tot 60 procent, al blijft ook daar een grote kloof met de intentie van de consumenten."

Die kloof heeft volgens het rapport mogelijk te maken dat slechts 43 procent van de bedrijven op dit ogenblik een product verkoopt met een duurzame karakteristiek. In de Chinese sector van voeding en drank heeft 67 procent van de bedrijven een duurzaam product, tegenover slechts 16 procent in India. Er wordt echter ook opgemerkt dat 74 procent van de bedrijven toegeeft nog geen officiële strategie op het gebied van leefmilieu uitgewerkt of gecommuniceerd te hebben naar de consument. China presteert op dat vlak beter dan de andere landen, vooral onder druk van de regelgeving van de overheid. De onderzoekers stellen echter dat de bedrijven door hun terughoudendheid op het gebied van duurzaamheid belangrijke groeimogelijkheden missen.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home