Europa heeft geen visie op consumentenrechten
De Europese Unie ontbeert een duidelijke visie of strategie rond de wetgeving op consumentenrechten. Dat heeft Ursula Pachl, assistent-directeur-generaal van het Bureau EuropƩen des Unions de Consommateurs (BEUC), gezegd tegenover het webmagazine Euractiv.com. Het debat over een betere bescherming van de consument in de Europese Unie is volgens Pachl tot stilstand gekomen, omdat men het niet eens raakt over een minimale of volledige harmonisering van de betrokken wetgeving in de verschillende lidstaten. Men heeft er volgens Pachl op dit ogenblik geen enkel idee van in welke richting de Europese wetgeving op de consumentenbescherming verder zou moeten evolueren.
"Oorspronkelijk was het de bedoeling om de consumentenbescherming over de hele Europese Unie te harmoniseren," voert Pachl aan. "Maar nadat duidelijk was geworden dat die doelstelling niet gehaald zou kunnen worden, heeft de Europese Commissie een optioneel stelsel in het leven geroepen. Daar zit echter geen enkele strategie achter. Het Belgisch voorzitterschap heeft juist voor kerstmis nagenoeg de helft van de Europese voorstellen geschrapt in een poging om alsnog een akkoord te bereiken voor het einde van zijn legislatuur. Sommige landen wensten geen enkele versoepeling van de eigen wetgeving te overwegen, terwijl andere landen zich tegen elke harmonisatie verzetten. Om de impasse te doorbreken, besliste Belgiƫ om alle gevoelige punten in de wet te schrappen."
Het was volgens Pachl beter geweest om de discussies verder te zetten en te delibereren in welke richting er verder zou kunnen gewerkt worden. De Europese consumentenkoepel is volgens haar voorstander van een gemengde benadering, met een volledige harmonisatie voor materies waar dat mogelijk was en een benadering van de maximale doelstelling op de andere vlakken. Pachl stelde echter optimistisch te zijn dat het Europese Parlement naar een hoger niveau van consumentenbescherming zal streven bij de behandeling van de voorstellen, die binnenkort in de plenaire zitting zullen worden behandeld. Het is volgens Pachl ook niet bijzonder positief dat consumentenbeleid niet langer een eigen Europees Commissaris heeft.
"Oorspronkelijk was het de bedoeling om de consumentenbescherming over de hele Europese Unie te harmoniseren," voert Pachl aan. "Maar nadat duidelijk was geworden dat die doelstelling niet gehaald zou kunnen worden, heeft de Europese Commissie een optioneel stelsel in het leven geroepen. Daar zit echter geen enkele strategie achter. Het Belgisch voorzitterschap heeft juist voor kerstmis nagenoeg de helft van de Europese voorstellen geschrapt in een poging om alsnog een akkoord te bereiken voor het einde van zijn legislatuur. Sommige landen wensten geen enkele versoepeling van de eigen wetgeving te overwegen, terwijl andere landen zich tegen elke harmonisatie verzetten. Om de impasse te doorbreken, besliste Belgiƫ om alle gevoelige punten in de wet te schrappen."
Het was volgens Pachl beter geweest om de discussies verder te zetten en te delibereren in welke richting er verder zou kunnen gewerkt worden. De Europese consumentenkoepel is volgens haar voorstander van een gemengde benadering, met een volledige harmonisatie voor materies waar dat mogelijk was en een benadering van de maximale doelstelling op de andere vlakken. Pachl stelde echter optimistisch te zijn dat het Europese Parlement naar een hoger niveau van consumentenbescherming zal streven bij de behandeling van de voorstellen, die binnenkort in de plenaire zitting zullen worden behandeld. Het is volgens Pachl ook niet bijzonder positief dat consumentenbeleid niet langer een eigen Europees Commissaris heeft.
Labels: consumentenrechten, Europese Unie
0 Comments:
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home