Azië en Rusland bieden weinig mogelijkheden voor kaasproducenten
Het Midden-Oosten, Latijns-Amerika en Afrika worden voor westerse kaasproducenten belangrijke markten van de toekomst. Dat zeggen analisten van het marktonderzoeksbureau Proteus Insight. Het potentieel van de Russische en Aziatische markt wordt daarentegen zwaar in vraag gesteld. Daarbij wordt opgemerkt dat onder meer Argentinië zich als een belangrijke kaasregio aan het profileren is, terwijl ook Brazilië volgens het bureau een groot potentieel is, zelfs al is het land geen grote kaasconsument. Ook in Noord-Afrika en het Midden-Oosten is er volgens Proteus Insight steeds meer vraag naar verwerkte kaasproducten.
"De aankondiging van de overname van het Russische Wimm-Bill-Dann door PepsiCo heeft heel wat berichten gelanceerd over de sterke groeimogelijkheden op de Russische markt van melkproducten," meldt het webmagazine Foodnavigator.com. "In het verleden waren er ook signalen van een belangrijke groei. Voor het uitbreken van de economische crisis werd er een groei met 22 procent per jaar opgemerkt, maar volgens Proteus Insight is Rusland mogelijk niet de veelbelovende markt die velen hebben voorspeld. Rusland en Oost-Europa werden zwaar getroffen door de wereldwijde recessie, maar het moet volgens de marktonderzoeker niet verwacht worden dat de situatie zich snel weer tot het oude niveau zal herstellen, temeer omdat de bevolking er steeds verder inkrimpt."
De onderzoekers hebben ook twijfels bij het potentieel op de Aziatische markten. "Kaas is een relatief nieuw product in Azië en lijkt niet erg goed overeen te komen met het lokale smaakpallet," wordt er opgemerkt. "Er zijn wel mogelijkheden voor een aantal specifieke producten en op de groeiende markt van westerse expats." In het Midden-Oosten, Latijns-Amerika en Afrika ziet Proteus Insight daarentegen wel belangrijke groeimarkten. Daarbij wordt onder meer gewezen op de sterke verstedelijking in Afrika, waardoor de vraag naar verwerkte voedingsproducten er sterk zal stijgen. Bovendien staat Afrika minder afkerig tegen de verkoop van kaasproducten dan Azië.
"De aankondiging van de overname van het Russische Wimm-Bill-Dann door PepsiCo heeft heel wat berichten gelanceerd over de sterke groeimogelijkheden op de Russische markt van melkproducten," meldt het webmagazine Foodnavigator.com. "In het verleden waren er ook signalen van een belangrijke groei. Voor het uitbreken van de economische crisis werd er een groei met 22 procent per jaar opgemerkt, maar volgens Proteus Insight is Rusland mogelijk niet de veelbelovende markt die velen hebben voorspeld. Rusland en Oost-Europa werden zwaar getroffen door de wereldwijde recessie, maar het moet volgens de marktonderzoeker niet verwacht worden dat de situatie zich snel weer tot het oude niveau zal herstellen, temeer omdat de bevolking er steeds verder inkrimpt."
De onderzoekers hebben ook twijfels bij het potentieel op de Aziatische markten. "Kaas is een relatief nieuw product in Azië en lijkt niet erg goed overeen te komen met het lokale smaakpallet," wordt er opgemerkt. "Er zijn wel mogelijkheden voor een aantal specifieke producten en op de groeiende markt van westerse expats." In het Midden-Oosten, Latijns-Amerika en Afrika ziet Proteus Insight daarentegen wel belangrijke groeimarkten. Daarbij wordt onder meer gewezen op de sterke verstedelijking in Afrika, waardoor de vraag naar verwerkte voedingsproducten er sterk zal stijgen. Bovendien staat Afrika minder afkerig tegen de verkoop van kaasproducten dan Azië.
0 Comments:
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home