Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Thursday, January 13, 2011

Vrouwelijke consumenten bepalend voor Chinese drankenmarkt

Wijnen en voorgemengde dranken vormen de meest veelbelovende sectoren op de Chinese drankenmarkt. Dat is de conclusie van een onderzoek van het bureau Datamonitor. De mogelijkheden van die sectoren hebben volgens de onderzoekers vooral te maken dat ook in China vrouwen hun opwachting maken op de markt van de alcoholische dranken. China heeft zich op dit ogenblik al opgewerkt tot de grootste markt voor alcoholische dranken van de wereld. Twee jaar geleden werden op de Chinese markt 47 miljard liter alcoholische dranken verkocht. Datamonitor merkt op dat China die leidinggevende positie wellicht nog verder zal uitbouwen. Over drie jaar zou de omzet zijn gestegen tot 61 miljard liter.

"Vrouwen zullen volgens Datamonitor in de beweging een sleutelrol vervullen," merkt het webmagazine Beverage Daily op. "Een nieuwe generatie vrouwen maakt zich immers klaar om in de Chinese arbeidsmarkt te treden. Die vrouwen hebben de financiƫle mogelijkheden om alcohol te kopen en voelen zich sociaal uitgedaagd om niet onder te doen voor hun mannelijke collega's. Die sociale trend zorgt nu al voor een groei, vooral op de wijnmarkt. Dat snelgroeiende vrouwelijke segment zal volgens Datamonitor de vraag doen stijgen naar voorgemengde dranken en alcoholische dranken op basis van fruit, zoals wijnen. Chinese vrouwen zijn er ook van overtuigd dat wijnconsumptie goed is voor de gezondheid en bijdraagt tot een mooie huid."

Er wordt echter aan toegevoegd dat vrouwen niet de enige factor zijn in het gewijzigde consumptiepatroon op de Chinese drankenmarkt. "Ook het politieke beleid zal een impact hebben," wordt er opgemerkt. "De lagere importtaks als gevolg van de toetreding van China tot de World Trade Organization (WTO) hebben een aantal buitenlandse merken al aangemoedigd om de Chinese markt te betreden. Bovendien zal de bezorgdheid van de Chinese overheid voor alcoholmisbruik een stimulans betekenen voor de consumptie van dranken met een lager alcoholgehalte. Daardoor wordt Baiju, de meest populaire alcoholische drank in China door een aantal minder sterke producten bedreigd."

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home