Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Thursday, December 23, 2010

Consument niet akkoord met online opvolgen activiteit

Een meerderheid van de consumenten is er niet mee akkoord dat adverteerders de toelating zouden moeten krijgen op gerichte reclames te versturen op basis van de websites die de individuele consument heeft bezocht. Dat is de conclusie van een Amerikaanse studie van het onderzoeksbureau Gallup. Volgens de onderzoekers verzet 67 procent van de consumenten zich tegen dergelijke praktijken. Daarnaast zegt 61 procent dat deze methodes niet verantwoord zijn, zelfs niet wanneer dat ertoe bijdraagt om het internet gratis te houden. Reden van het protest is de bezorgdheid over inbreuken tegen de privacy.

De onderzoekers voegen er aan toe dat jongere en welstellende consumenten zich iets toegankelijker tonen voor het opvolgen van hun online activiteiten, hoewel ook daar nog altijd een meerderheid zich blijft verzetten tegen dergelijke praktijken. In de leeftijdscategorie tussen achttien en vierendertig jaar geeft 34 procent aan ermee akkoord te zijn dat zijn online activiteiten door adverteerders zouden worden gevolgd om gerichte reclames te versturen. In die groep gaat 40 procent ermee akkoord dat het opgeven van een gedeelte van de privacy een goede ruil betekent voor de gratis toegang tot het internet. Bij vijfenvijftigplussers is echter nog slechts 26 procent akkoord met het opvolgen van de online activiteiten, terwijl 31 procent privacy wil inruilen tegen gratis internet.

Bij de respondenten met een jaarlijks inkomen van meer dan 75.000 dollar geeft 35 procent aan akkoord te gaan met het online opvolgen van de activiteiten van de consument, terwijl 40 procent privacy wil inruilen tegen gratis toegang tot het internet. In de groep met een inkomen van minder dan 30.000 dollar is nog slechts 24 procent akkoord met het opvolgen van online activiteiten, terwijl 27 procent zich kan vinden in een ruil tussen privacy en gratis internetgebruik. In het algemeen geeft 47 procent van de respondenten aan een opvolging van zijn activiteiten te dulden van bedrijven die men zelf heeft kunnen selecteren. Volgens 37 procent mag geen enkele opvolging door adverteerders toegelaten worden, terwijl 14 procent zich achter het huidige systeem, waarbij alle adverteerders die kans hebben, schaart.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home