Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Sunday, December 05, 2010

China wordt tweede grootste reclamemarkt van wereld

De reclame-bestedingen in China zullen de volgende zes jaar een dubbelcijferige recordgroei laten optekenen, waarbij de stijging vooral zal steunen op betaalde zoekopdrachten en online video. Dat is de conclusie van een onderzoek van het reclamebureau Magna Global. Daarbij wordt opgemerkt dat de totale bestedingen dit jaar een groei met 21,5 procent zullen laten optekenen tot 153 miljard yuan. Dat komt overeen met een bedrag van 17,6 miljard euro. Televisie trekt daarbij nagenoeg 70 miljard yuan naar zich toe. De krantensector ontvangt volgens Magna Global in China dit jaar 39 miljard yuan reclamebestedingen. De volgende zes jaar wordt een gemiddelde groei van 16,6 procent tot 392 miljard yuan verwacht.

Volgend jaar wordt een groei met 18,8 procent verwacht tot 182 miljard yuan. Daardoor zou China de derde grootste reclamemarkt van de wereld worden. "Marketeers worden in de mature markten vaak met een bijzonder beperkte groei geconfronteerd en zullen van China dan ook een nieuwe groeimarkt willen maken," merken de onderzoekers op. "Dat zal zich wellicht ook weerspiegelen in de investeringen die de reclamesector zal realiseren. Zowel internationale als binnenlandse merken zullen willen inspelen op de stijgende bestedingskracht van de groeiende middenklasse." China werd dit jaar de tweede grootste economie van de wereld, ten nadele van Japan.

China Central Television (CCTV), de staatstelevisie met de grootste penetratie, realiseerde onlangs een recordveiling aan reclamespots. Daarbij werd een bedrag van 12,7 miljard yuan opgehaald. Dat is een stijging met 15,6 procent tegenover vorig jaar. "Die veilingen zijn vaak een barometer voor de gezondheid van de media-industrie en soms zelfs van de macro-economie, zodat het resultaat een optimisme toont voor de economische toekomst van China," merken de onderzoekers op. De totale televisie-inkomsten zouden volgend jaar stijgen tot 85 miljard yuan. Dat is een toename met 21,4 procent. Over zes jaar zouden die inkomsten gestegen zijn tot 205 miljard yuan. Bij het internet zou een groei tot 23,7 miljard yuan volgend jaar en 70,7 miljard yuan over zes jaar worden genoteerd.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home