Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Friday, November 26, 2010

Verkoop Brits muziekbedrijf Chrysalis sluit tijdperk af

Het Britse muziekbedrijf Chrysalis Group is overgenomen door zijn Duitse rivaal Bertelsmann Media Group (BMG) en de investeringsmaatschappij Kohlberg Kravis Roberts (KKR). Met de overname is een bedrag gemoeid van 107,4 miljoen pond. Het Britse bedrijf heeft onder meer de publicatierechten op het werk van muzikanten zoals David Bowie, Blondie en Michael Jackson. Chrysalis, dat éénenveertig jaar geleden werd opgericht, had lange tijd ook een gelijknamig muzieklabel, maar dat werd negentien jaar geleden al aan EMI verkocht. Chris Wright, oprichter van Chrysalis, stelde dat met de verkoop een tijdperk uit de muziekgeschiedenis wordt afgesloten, maar zei fier te zijn over het traject dat het bedrijf heeft afgelegd.

"Chris Wright gaf toe dat het voortbestaan van het bedrijf op de lange termijn niet houdbaar zou zijn en dat een verkoop noodzakelijk was," merkt de Britse krant The Telegraph op. "Chrysalis was niet groot genoeg om op lange termijn duurzaam actief te kunnen blijven. Wright gaf toe dat de verkoop van het bedrijf, dat hij over een periode van drieënveertig jaar heeft opgebouwd, bijzonder pijnlijk is en hij liever had gezien dat Chrysalis één van de leiders van de consolidatie-beweging in de sector zou zijn geweest. Hij gaf ook toe de voorbije jaar tevergeefs met investeerders gepraat te hebben om financiële versterking te zoeken en het bedrijf uit te breiden."

Hartwig Masuch, chief executive van BMG Rights Management, merkte op dat zijn groep door de overname van Chrysalis een sterke positie heeft verworven om artiesten van concurrerende bedrijven over te nemen. Daarbij komt onder meer concurrent EMI in het vizier. Terra Firma, de eigenaar van EMI, bracht twee jaar geleden een bod uit op Chrysalis. Maar Chris Wright benadrukte dat het bedrijf en zijn medewerkers meer voordeel hebben bij de steun van Bertelsmann en Kohlber Kravis Roberts, dan twee jaar gelden met Terra Firma. Chrysalis en Bertelsmann zeggen geografisch bijzonder complementair te zijn en bovendien eenzelfde bedrijfscultuur te kennen.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home