Technologie kan oorlog tegen terrorisme niet winnen
Voortdurende investeringen in nieuwe technologieën om de veiligheid in de luchtvaart te verhogen, is zinloos. Dat zegt Marijn Ornstein, veiligheidshoofd van de Nederlandse luchthaven Schiphol. Ornstein wijst er daarbij op dat de recente terroristische incidenten konden worden vermeden door het efficiënte optreden van de inlichtingendiensten en niet door scanning met hoogtechnologische apparatuur. Indien nog maar slechts een fractie van de financiële middelen die in technologische maatregelen worden geïnvesteerd worden, zouden besteed worden aan de inlichtingendiensten, zou er volgens Ornstein een belangrijke stap kunnen worden gezet om de luchtvaart veiliger en aangenamer te maken.
"De autoriteiten zijn volgens Ornstein verwikkeld geraakt in een wapenwedloop met terroristische organisaties, maar lopen altijd een stap achter," aldus het magazine The Register. "Daarbij merkt ze op dat de regulatoren bij elk incident meer maatregelen blijven vragen. Na de recente incidenten met explosieven in inktreservoirs voor printers, kreeg Schiphol volgens Ornstein vanuit de Verenigde Staten en Groot-Brittannië om voortaan alle inktreservoirs te verwijderen. Daarmee wordt volgens haar echter de strijd van gisteren gevoerd, want Orstein voert aan dat geen enkele terrorist er nog zal aan denken om op die manier explosieven te verbergen."
Ornstein merkte ook op dat de luchthaven van Schiphol niet voldoende ruimte meer heeft om extra beveiligingsuitrusting te plaatsen. Bovendien zou ook de beschikbaarheid van veiligheidspersoneel uitgeput raken. Ze voegt er aan toe dat de beveiligingskosten op Schiphol de voorbije vijf jaar met 15 procent zijn gestegen. Bovendien is 10 procent van alle beveiligingsagenten in Amsterdam actief op de luchthaven. Volgens Ornstein kunnen er daarentegen met het traditionele inlichtingen-werk en een intelligente screening van de passagiers belangrijke vorderingen worden gerealiseerd. Ornstein betreurt wel de beslissing van Europa om de beperkingen op het transport van vloeistoffen op te lossen. Dat heeft volgens haar zware operationele implicaties en zou de passagiers in verwarring brengen.
"De autoriteiten zijn volgens Ornstein verwikkeld geraakt in een wapenwedloop met terroristische organisaties, maar lopen altijd een stap achter," aldus het magazine The Register. "Daarbij merkt ze op dat de regulatoren bij elk incident meer maatregelen blijven vragen. Na de recente incidenten met explosieven in inktreservoirs voor printers, kreeg Schiphol volgens Ornstein vanuit de Verenigde Staten en Groot-Brittannië om voortaan alle inktreservoirs te verwijderen. Daarmee wordt volgens haar echter de strijd van gisteren gevoerd, want Orstein voert aan dat geen enkele terrorist er nog zal aan denken om op die manier explosieven te verbergen."
Ornstein merkte ook op dat de luchthaven van Schiphol niet voldoende ruimte meer heeft om extra beveiligingsuitrusting te plaatsen. Bovendien zou ook de beschikbaarheid van veiligheidspersoneel uitgeput raken. Ze voegt er aan toe dat de beveiligingskosten op Schiphol de voorbije vijf jaar met 15 procent zijn gestegen. Bovendien is 10 procent van alle beveiligingsagenten in Amsterdam actief op de luchthaven. Volgens Ornstein kunnen er daarentegen met het traditionele inlichtingen-werk en een intelligente screening van de passagiers belangrijke vorderingen worden gerealiseerd. Ornstein betreurt wel de beslissing van Europa om de beperkingen op het transport van vloeistoffen op te lossen. Dat heeft volgens haar zware operationele implicaties en zou de passagiers in verwarring brengen.
Labels: technologie, terrorisme
0 Comments:
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home