Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Tuesday, November 16, 2010

Mond-aan-mond reclame autosector blijft positief

Ford is het automerk dat bij de Amerikaanse consument de grootste mond-aan-mond reclame genereert. Dat is de conclusie van een onderzoek van het adviesbureau Keller Fay. De onderzoekers stellen dat één op drie Amerikaanse consumenten in zijn online en offline conversaties minstens één keer per dag een automerk of de marketingactiviteiten uit de autosector vermeldt. Dat komt volgens Keller Fay neer op ongeveer 116 miljoen interacties op vierentwintig uur, gaande van persoonlijke gesprekken tot e-mailberichten en mobiele boodschappen. Er wordt aan toegevoegd dat 61 procent van die commentaren overwegend positief zijn, terwijl 11 procent overwegend negatief van toon blijkt te zijn.

"De verhouding tussen positieve en negatieve commentaren in de autosector ligt in lijn met de vaststellingen in de technologiesector, waar een positieve score van 63 procent en negatieve score van 9 procent wordt opgetekend," voert Keller Fay aan. "Rekening houdend met de antipathie die tijdens de recessie, waarbij General Motors en Chrysler het faillissement moesten aanvragen, kon worden opgetekend tegenover de autosector, mag dan een indrukwekkend resultaat worden genoemd." Opgemerkt wordt dat Ford als individueel merk het meest ter sprake kwam tijdens al die conversaties (19,2 procent). De portfolio van General Motors komt in totaal wel aan een aandeel van 20,2 procent.

Op de derde plaats staat Toyota met een aandeel van 19,2 procent, gevolgd door Chrysler (10,5 procent), Honda (8,7 procent) en Nissan (4,6 procent). "Bedrijven die het meest besproken worden, hebben ook de grootste kans om marktaandeel te winnen," voert Keller Fay aan. Er wordt daarbij opgemerkt dat de Amerikaanse verkoop van Ford tijdens de maand oktober met 19 procent is gestegen. De autoverkoper voegt er toe dat zijn reorganisatieplan duidelijk vruchten aan het afwerpen is. De autoconstructeur merkt daarbij op zijn verkoopsgroei dubbel zo hoog ligt dan het gemiddelde van de sector, waardoor het marktaandeel van Ford met bijna 2 procent zou zijn gestegen.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home