Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Tuesday, November 16, 2010

Nieuwsoverzicht

De Italiaanse autofabrikant Fiat overweegt om Ferrari naar de beurs te brengen. Ook zou het concern de auto-onderdelenproducent Marelli willen verkopen. Met de opbrengst zou de Italiaanse autobouwer een meerderheidsbelang willen verwerven in de Amerikaanse autoproducent Chrysler. Fiat bezit op dit ogenblik een belang van 20 procent in Chrysler, maar zou dat willen opdrijven tot 35 procent. Het Italiaanse concern heeft een optie op een belang van 51 procent in Chrysler. Sergio Marchionne, chief executive van het Italiaanse concern, zou over vier jaar een gezamenlijke beursnotering willen realiseren van Fiat en Chrysler. In de Italiaanse media werd eind oktober al gewag gemaakt over een mogelijk gedeelde beursgang van Ferrari. Fiat ontkende destijds dat het plannen had om de sportwagenbouwer naar de beurs te brengen.


De Engelse voetbalclub Sheffield Wednesday wordt geconfronteerd met een mogelijk faillissement. Verwacht wordt dat Sheffield, dat uitkomt in de Engelse League One, zich insolvent zal laten verklaren over een belastingsschuld van 600.000 pond sterling. De Engelse club praat met drie kandidaat-overnemers. Indien dat tot een overeenkomst leidt, zou een faillissement kunnen afgewend worden. Probleem is wel dat de Cooperative Bank, de belangrijkste schuldeiser van Sheffield Wednesday, alsnog zou proberen om zijn krediet van 23 miljoen pond veilig te stellen. Een woordvoerder van de club zegt dat er een aantal groepen willen investeren in Sheffield Wednesday, maar voegt er aan toe dat voorzitter Howard Wilkinson en chief executive Nick Parker niet langer de controle hebben over de club en van Cooperative Bank afhankelijk zijn voor het uittekenen van de toekomst. Eén van de geïnteresseerden is Milan Mandaric, voorzitter van Leicester City.


Het Australisch-Britse mijnbouwbedrijf BHP Billiton heeft aangekondigd het bod 39 miljard dollar op de Canadese meststoffenproducent Potash in te trekken en in plaats van de overname weer eigen aandelen in te zullen kopen. BHP Billiton zegt er niet in geslaagd te zijn de goedkeuring te krijgen van de Canadese overheid en daarom beslist te hebben het bod in te trekken. BHP Billiton had half augustus een overnamebod van 39 miljard dollar gedaan op Potash. Na de afwijzing van het bod door Potash richtte BHP Billiton zich rechtstreeks tot de aandeelhouders van het Canadese bedrijf met een vijandig bod. BHP Billiton zal een last nemen van 350 miljoen dollar voor de kosten van de overnamepoging. Ongeveer 250 miljoen dollar van deze last is gerelateerd aan de financieringsfaciliteit van 45 miljard dollar die was opgezet voor de overname.


De vrachtwagenbouwers Scania en MAN onderzoeken een mogelijke fusie. Dat heeft Scania, de Zweedse dochter van Volkswagen, bekend gemaakt. Een combinatie van de twee groepen zou de grootste vrachtwagenbouwer van West-Europa creëren. Volgens Scania hebben eerdere projecten voor een grotere synergie tussen de twee bedrijven aangetoond dat er een grotere samenwerking nodig is om het volle potentieel te realiseren. Een definitieve beslissing is er naar eigen zeggen nog niet genomen. De bedoeling is in elk geval om bij een fusie toch beide merknamen te behouden. Scania en MAN hebben samen een marktaandeel van ongeveer 27 procent op de vrachtwagenmarkt, tegen 23 procent voor Mercedes. Volkwagen controleert 46 procent van het kapitaal van Scania en 30 procent van het kapitaal van MAN. Enkele jaren geleden werd een toenaderingspoging tussen beide bedrijven nog afgewezen door de Zweedse Scania-aandeelhouders.


Het Nederlandse supermarktconcern Ahold blijft als enige over in de overnamerace voor Hema, maar zou nu zelf ook beginnen te twijfelen om de transactie door te voeren. De prijs die eigenaar Lion Capital vraagt voor Hema zou te hoog liggen. Op uitzondering van Ahold zouden alle potentiële overnemers zich intussen teruggetrokken. Er waren zes kandidaat-overnemers. Behalve de prijs, zou Ahold ook bang zijn voor de reactie van de beleggers op een nieuw avontuur, met name de acquisitie van een non-foodketen. Hoeveel Lion Capital precies vraagt voor Hema is niet bekend, maar marktkenners gaan uit van een bedrag 1,5 miljard euro. De potentiële omzetgroei werd door de kandidaat-overnemers echter te onzeker ingeschat om deze prijs te rechtvaardigen. Er was gehoopt om de transactie eind deze maand te kunnen afronden, maar die termijn is nu uiterst onzeker.


De Australische vermogensbeheerder Australian Mutual Provident (AMP) en de Franse verzekeraar Axa hebben een bod gelanceerd van minstens 13,3 miljard Australische dollar op Axa Asia Pacific. Dat komt overeen met een bedrag van ongeveer 9,5 miljard euro. Het gaat al om de derde overnamepoging van de Australische vermogensbeheerder. Als de overname slaagt, wordt de grootste transactie in vele jaren gerealiseerd in de Australische financiële sector. Het bod gebeurt deels in aandelen en deels in cash. Axa Asia Pacific is momenteel voor 54 procent in handen van het Franse Axa. Dat hoopt met het jongste bod de volledige controle te verwerven, omdat er in de regio heel wat groeipotentieel bestaat op het vlak van verzekeringen en vermogensbeheer. Australian Mutual Provident zou dan de Australische en Nieuw-Zeelandse activiteiten van Axa overnemen.


Het Amerikaanse concern Caterpillar, de grootste producent van graafmachines ter wereld, neemt de groep Bucyrus International, producent van mijnbouwapparatuur, over. Met de transactie is een bedrag gemoeid van 7,6 miljard dollar. De transactie is de grootste aankoop uit de geschiedenis van Caterpillar. Het concern ziet in de mijnbouwindustrie een belangrijke groeimarkt. Daarbij wordt benadrukt dat de vraag naar grondstoffen zoals ijzererts en steenkool als gevolg van de verstedelijking in onder meer China en India blijft toenemen. Doug Oberhelman, chief executive van Caterpillar, benadrukte dat de transactie een belangrijk statement is voor de toekomst van de mijnindustrie. Als de schuld van Bucyrus International wordt meegerekend, is met de overname een bedrag van 8,6 miljard dollar gemoeid.


Portugal loopt een groot risico om financiële hulp te moeten vragen aan het buitenland om de begrotingsproblemen op te lossen. Dat heeft Fernando Teixeira dos Santos, de Portugese minister van financiën, verklaard. Volgens Teixeira dos Santos staat zijn land op de eerste rij om Europese hulp te ontvangen. Hij voegde er aan toe dat het probleem niet alleen Portugal treft. Het gaat volgens de minister ook om de problemen in Griekenland, Portugal en Ierland. Deze problemen hebben volgens Teixeira dos Santos met de eurozone te maken, waardoor er sprake zou zijn van besmettingsgevaar. Volgens de Portugese minister worden de economieën van die landen immers als één geheel gezien door de markten. Teixeira dos Santos heeft ook een indirecte oproep aan Ierland gelanceerd om buitenlandse steun in overweging te nemen, in het belang van de eurozone.


Griekenland had vorig jaar een begrotingstekort van 15,4 procent. Dat zegt Eurostat, de statistische dienst van de Europese Unie. In een vorige raming, die dateert van april, werd het Griekse begrotingstekort op 13,6 procent vastgelegd. Het is al de vierde keer dat het tekort van Griekenland door Eurostat naar boven wordt bijgesteld. De recente aanpassing zou volgens Eurostat wel de laatste zijn. Griekenland heeft met de bijstelling wel het grootste tekort van de hele Europese Unie. Eerder was dat Ierland met een tekort van 14,4 procent. De Griekse herziening kwam niet als een verrassing. Voor dit jaar gaat Griekenland uit van een begrotingstekort van 9,4 procent. Eind vorig jaar raakte bekend dat de Griekse begrotingscijfers in het verleden waren opgesmukt, wat voor heel wat onrust zorgde op de internationale markten. Ook de euro kwam toen onder druk te staan.


Het Brits-Nederlandse concern Unilever, producent van consumentengoederen, wil binnen tien jaar al zijn landbouwgrondstoffen betrekken uit duurzame landbouw. Daarnaast wil Unilever concern de uitstoot van broeikasgassen en het verbruik van water en afval halveren, zowel bij de eigen activiteiten als bij leveranciers en consumenten. Het concern zegt in zijn meest recente duurzaamheidsverslag dat groei niet ten koste mag gaan van alles. Ondanks ambitieuze plannen om het bedrijf te laten groeien, mag dat volgens Unilever niet te koste gaan van de afnemende natuurlijke bronnen in de wereld. Daarom wil het bedrijf zijn milieuvoetafdruk halveren en zaken doen met de duurzame landbouw. Over vijf jaar moet al 100 procent van de gebruikte palmolie een duurzame oorsprong hebben. Verder is Unilever van plan om de samenwerking met ontwikkelingsorganisaties uit te breiden en kleine boerenbedrijven en distributeurs op te nemen in de productieketen.


Het Franse drankenconcern Rémy Cointreau heeft zijn champagnemerken, waaronder Piper-Heidsieck en Charles Heidsieck, in de etalage gezet. Een verkoopovereenkomst is naar eigen zeggen echter nog afhankelijk van consultatie en autorisatieprocedures in lijn met de daarvoor geldende regels. Verdere details over de plannen werden niet bekend gemaakt. Het bedrijf leed in zijn voorbije boekjaar een operationeel verlies op de champagnemerken. Naar verwachting zou dat in het lopende boekjaar echter gekeerd worden. In de twaalf maanden tot maart dit jaar daalde de omzet op de champagnemerken met bijna een kwart tot 96,7 miljoen euro. Het concern wil zich in de toekomst vooral toeleggen op de cognac-productie, die onder meer door de toenemende vraag uit China een belangrijke groei laat optekenen. Rémy Cointreau stootte vier jaar geleden al zijn secundaire champagne-wijnen af.


Het Britse olieconcern British Petroleum verkoopt de retailactiviteiten in zuidelijk Afrika aan de Zwitserse groep Puma Energy. Met de transactie is een bedrag gemoeid van 296 miljoen dollar. Het gaat onder andere om bijna tweehonderd benzinestations in Namibië, Botswana, Zambia, Tanzania en Malawi. Het Britse olieconcern verkoopt wereldwijd onderdelen om geld vrij te maken voor de financiële gevolgen van de olieramp in de Golf van Mexico. Behalve benzinestations gaat het om de verkoopactiviteiten van British Petroleum van kerosine en smeermiddelen. De transactie moet nog worden goedgekeurd door de lokale autoriteiten. Verwacht wordt dat de verkoop in de loop van volgend jaar zal kunnen worden afgerond. Puma Energy is een dochterbedrijf van Trafigura Beheer. De mogelijke verkoop van de activiteiten werd al in maart dit jaar aangekondigd.


De Nederlandse uitgeverij Telegraaf Media Group (TMG) heeft een belang genomen van 40 procent in het sociale shopping-platform GroupDeal. Eerder deze maand nam de uitgeverij ook al de socialenetwerksite Hyves over. Op de website GroupDeal.nl worden producten of diensten aangeboden met hoge kortingen. De hoge kortingen zijn mogelijk als er voldoende kopers zijn. GroupDeal biedt Telegraaf Media Groep de mogelijkheid om nieuwe activiteiten op het gebied van social media in gang te zetten. Door de mogelijkheid van hoge kortingen zijn consumenten volgens de uitgeverij extra gemotiveerd de aanbieding te promoten bij hun vrienden en familie door middel van sociale netwerken zoals Facebook, Hyves en Twitter. Hierdoor kan de bekendheid en klantenkring van de aanbieder naar eigen zeggen in een dag snel toenemen.


De Franse supermarktgroep Carrefour verkoopt zijn activiteiten in Thailand aan Big C, een dochterbedrijf van zijn Franse sectorgenoot Groupe Casino. Met de transactie is een bedrag gemoeid van 868 miljoen euro. De verwachting is dat de transactie in het eerste kwartaal van volgend jaar kan worden afgerond. Carrefour wil zich focussen op landen waar de supermarktorganisatie kansen ziet een leidende marktpositie op te bouwen en in Thailand ziet de onderneming daarvoor onvoldoende mogelijkheden. De Franse keten was veertien jaar actief in Thailand. De keten had er ruim veertig vestigingen. De meeste vestigingen zijn hypermarkten. Daarvan waren er zeven in volledig eigendom. Carrefour realiseert in Thailand een jaaromzet van 723 miljoen euro. Het concern heeft daarmee een marktaandeel van 6 procent. Carrefour is de vijfde grootste supermarktgroep van Thailand. Big C is met een jaaromzet van 1,7 miljard euro de tweede grootste Thaise retailgroep.


De Frans-Nederlandse Luchtvaartmaatschappij Air France-KLM heeft een project geschrapt voor een eigen low cost-maatschappij. Dat hebben een aantal bronnen gemeld. Het luchtvaartbedrijf had Air France Express willen oprichten om goedkope vluchten uit te voeren. Bij een interne vergadering midden oktober werd wel een nieuw project uitgewerkt. Dat plan moet de piloten en ander personeel hergroeperen in Marseille, Nice, Toulouse en Bordeaux. Die maatregel zou de exploitatiekosten van het concern moeten terugdrijven. Daarbij zou ernaar worden gestreefd om de bemanningen zes vluchturen per dag te laten realiseren. Het gaat om vier tot vijf vluchten per dag. In een volgende fase zou een gelijkaardige basis worden uitgebouwd op Paris-Orly. Die plannen moeten nog echter aan het personeel worden voorgelegd. Bedoeling zou zijn om eind november of begin december een akkoord te sluiten.


Meer Nieuws

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home