Terugnamefraude steeds belangrijker probleem voor retail
Een goed uitgebalanceerde terugnamepolitiek kan bedrijven bijzonder veel geld besparen, zonder het vertrouwen van de klant te verliezen. Dat is de conclusie van een rapport van de Amerikaanse National Retail Federation (NRF). Daar wordt opgemerkt dat terugnamefraude de Amerikaanse retailsector tijdens de eindejaarsperiode dit jaar een verlies van 3,68 miljard dollar zal opleveren. Vorig jaar bedroeg dat verlies 2,74 miljard dollar. Over het hele jaar zouden de verliezen oplopen tot 13,95 miljard dollar, tegenover 9,59 miljard dollar vorig jaar. De National Retail Federation voegt er aan toe dat 65 procent van de retailers zijn terugnamepolitiek heeft bijgesteld om fraude te beperken.
"Bedrijven worstelen nog altijd met het vinden van een evenwichtige balans tussen een optimale klantenservice en maatregelen om te vermijden dat criminelen misbruik maken van soepele terugnameregelingen," merkt Joe LaRocca, adviseur van de National Retail Federation, op. "Het bestrijden van deze bijzonder dure problematiek kan retailers echter helpen om de prijzen op een laag niveau te houden, maar dat kan helaas leiden tot een beleid dat eerlijke shoppers benadeelt." De grootste schadepost van de terugnamefraude is het probleem van gestolen goederen (93,5 procent), gevolgd door het terugbezorgen van producten die inmiddels gebruikt werden (61,7 procent).
Er wordt aan toegevoegd dat 88,8 procent van de retailers gewag maakt van teruggavefraude door personeel. Door het hoge fraudeniveau zijn vele retailers begonnen met een beleid om bij de teruggave van producten een identificatie te vragen. Uit het onderzoek blijkt dat 3,89 procent van de teruggave met een ticket frauduleus is, maar zonder aankoopticket stijgt dat tot 12,61 procent. Er wordt aan toegevoegd dat 67 procent van de retailers bij een teruggave zonder ticket nu een identificatie vraagt. "Dat heeft de fraude gevoelig teruggedreven," merken de onderzoekers op. Er wordt aan toegevoegd dat 21,1 procent van de retailers ook bij een teruggave met ticket een identificatie eist.
"Bedrijven worstelen nog altijd met het vinden van een evenwichtige balans tussen een optimale klantenservice en maatregelen om te vermijden dat criminelen misbruik maken van soepele terugnameregelingen," merkt Joe LaRocca, adviseur van de National Retail Federation, op. "Het bestrijden van deze bijzonder dure problematiek kan retailers echter helpen om de prijzen op een laag niveau te houden, maar dat kan helaas leiden tot een beleid dat eerlijke shoppers benadeelt." De grootste schadepost van de terugnamefraude is het probleem van gestolen goederen (93,5 procent), gevolgd door het terugbezorgen van producten die inmiddels gebruikt werden (61,7 procent).
Er wordt aan toegevoegd dat 88,8 procent van de retailers gewag maakt van teruggavefraude door personeel. Door het hoge fraudeniveau zijn vele retailers begonnen met een beleid om bij de teruggave van producten een identificatie te vragen. Uit het onderzoek blijkt dat 3,89 procent van de teruggave met een ticket frauduleus is, maar zonder aankoopticket stijgt dat tot 12,61 procent. Er wordt aan toegevoegd dat 67 procent van de retailers bij een teruggave zonder ticket nu een identificatie vraagt. "Dat heeft de fraude gevoelig teruggedreven," merken de onderzoekers op. Er wordt aan toegevoegd dat 21,1 procent van de retailers ook bij een teruggave met ticket een identificatie eist.
0 Comments:
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home