Gratis applicaties winnen populariteit in AppStore
Inmiddels is één derde van de populairste applicaties voor de iPhone van Apple een gratis product. Dat blijkt uit een rapport van het onderzoeksbureau App Annie. Opgemerkt wordt dat bij de vijftig populairste applicaties in de AppStore in januari van dit jaar slechts twee gratis producten konden worden geteld. Eind oktober werden in die top vijftig al tien gratis applicaties geteld. Sindsdien is dat aantal volgens App Annie echter alweer verdubbeld tot twintig gratis applicaties. Nochtans blijft het aanbod van het aantal gratis applicaties in vergelijking met de totale portfolio relatief beperkt. Volgens het onderzoeksbureau Distimo is op dit ogenblik slechts 1,34 van de applicaties gratis. Op het einde van het tweede kwartaal was dat 1,1 procent.
"Gratis applicaties realiseren hun inkomsten door de aankopen van onder meer virtuele valuta en andere aanbiedingen," merkt GigaOm op. "Remco Van den Elzen, chief executive van Distimo, merkt op dat steeds meer ontwikkelaars deze bron van inkomsten ontdekken. Veel ontwikkelaars realiseren zich dat gratis applicaties met een intern inkomstenmodel een succesvolle formule vormen." Volgens Bertrand Schmitt, chief executive van App Annie, is de populariteit van gratis applicaties sinds de voorbije lente is beginnen te groeien, nadat meer ontwikkelaars op die formule zijn overgestapt en ook de consument zich bewuster is geworden van het gratis aanbod. Ook zou Apple de vergoeding van de gratis applicaties accurater berekenen.
"Het gratis model is een succes omdat de consument daarbij de kans krijgt om een applicatie op een gemakkelijke manier uit te proberen, waarna de ontwikkelaars hen eventueel extra elementen of ingebouwde valuta kunnen verkopen," voert GigaOm aan. "Die extra elementen bieden de gebruiker de kans om dingen te kopen of beter gewapend te zijn om te gamen." Een groot aantal van de succesvolle gratis applicaties komen uit de game-sector, zoals Restaurant Story, Tap Zoo en Empire Story. Die gratis titels vormen volgens GigaOm een belangrijke concurrent voor gevestigde mobiele games. Ook sociale netwerken vormen een belangrijke basis voor gratis applicaties. Er wordt opgemerkt dat het gratis model al een aantal jaar bijzonder populair is in Azië.
"Gratis applicaties realiseren hun inkomsten door de aankopen van onder meer virtuele valuta en andere aanbiedingen," merkt GigaOm op. "Remco Van den Elzen, chief executive van Distimo, merkt op dat steeds meer ontwikkelaars deze bron van inkomsten ontdekken. Veel ontwikkelaars realiseren zich dat gratis applicaties met een intern inkomstenmodel een succesvolle formule vormen." Volgens Bertrand Schmitt, chief executive van App Annie, is de populariteit van gratis applicaties sinds de voorbije lente is beginnen te groeien, nadat meer ontwikkelaars op die formule zijn overgestapt en ook de consument zich bewuster is geworden van het gratis aanbod. Ook zou Apple de vergoeding van de gratis applicaties accurater berekenen.
"Het gratis model is een succes omdat de consument daarbij de kans krijgt om een applicatie op een gemakkelijke manier uit te proberen, waarna de ontwikkelaars hen eventueel extra elementen of ingebouwde valuta kunnen verkopen," voert GigaOm aan. "Die extra elementen bieden de gebruiker de kans om dingen te kopen of beter gewapend te zijn om te gamen." Een groot aantal van de succesvolle gratis applicaties komen uit de game-sector, zoals Restaurant Story, Tap Zoo en Empire Story. Die gratis titels vormen volgens GigaOm een belangrijke concurrent voor gevestigde mobiele games. Ook sociale netwerken vormen een belangrijke basis voor gratis applicaties. Er wordt opgemerkt dat het gratis model al een aantal jaar bijzonder populair is in Azië.
Labels: applicatie, AppStore, iPhone, mobile
0 Comments:
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home