Starbucks opent meer dan één winkel per dag
De Amerikaanse groep Starbucks, de grootste koffieketen van de wereld gaat het openen van nieuw winkels verdubbelen. Dat heeft Howard Schultz, chief executive van Starbucks, bekend gemaakt. Hij maakte daarbij gewag van een verdubbeling. De keten zou de volgende twaalf maanden gemiddeld meer dan één winkel per dag openen. Daarmee wil Starbucks inspelen op het wereldwijde economische herstel. In het nieuwe fiscale jaar, dat in oktober van start ging, wil Starbucks vijfhonderd nieuwe vestigingen openen. Op de Amerikaanse thuismarkt zouden honderd nieuwe vestigingen komen, maar in het buitenland zouden vierhonderd nieuwe winkels aan het netwerk worden toegevoegd.
"Starbucks is er volgens Howard Schultz in geslaagd om de economische crisis op te vangen en sterker uit de recessie te komen," meldt het persbureau Bloomberg. "Dat motiveert de keten naar eigen zeggen om opnieuw in groei te investeren. China, dat volgens een aantal rapporten het volgend jaar de beste investerings-mogelijkheden biedt, zal volgens Schulz de volgende twee jaar de belangrijkste groeiregio vormen voor Schultz. De keten zegt in de nabije toekomst op de Chinese markt over meer dan duizend vestigingen te willen beschikken. In China gebruiken de steeds rijker wordende consumenten ook steeds meer dranken in koffiewinkels."
In China wordt op dit ogenblik gemiddeld 22 gram koffie per jaar geconsumeerd. Dat biedt grote groeimogelijkheden. In Japan bedraagt de gemiddelde consumptie immers 3,3 kilogram. Koffieketens realiseerden vorig jaar in China een omzet van 35 miljoen yuan. Dat komt overeen met een bedrag van 3,85 miljoen euro. Vijf jaar voordien bedroeg die omzet slechts 11 miljoen yuan. Starbucks domineert de Chinese markt met een aandeel van 69,8 procent. Costa Coffee volgt op de tweede plaats met een marktaandeel van 5 procent. In totaal werden er vorig jaar in China 613 koffiewinkels geteld, waarbij Starbucks een marktaandeel van 59 procent had. Vijf jaar voordien telde China 220 koffiewinkels.
"Starbucks is er volgens Howard Schultz in geslaagd om de economische crisis op te vangen en sterker uit de recessie te komen," meldt het persbureau Bloomberg. "Dat motiveert de keten naar eigen zeggen om opnieuw in groei te investeren. China, dat volgens een aantal rapporten het volgend jaar de beste investerings-mogelijkheden biedt, zal volgens Schulz de volgende twee jaar de belangrijkste groeiregio vormen voor Schultz. De keten zegt in de nabije toekomst op de Chinese markt over meer dan duizend vestigingen te willen beschikken. In China gebruiken de steeds rijker wordende consumenten ook steeds meer dranken in koffiewinkels."
In China wordt op dit ogenblik gemiddeld 22 gram koffie per jaar geconsumeerd. Dat biedt grote groeimogelijkheden. In Japan bedraagt de gemiddelde consumptie immers 3,3 kilogram. Koffieketens realiseerden vorig jaar in China een omzet van 35 miljoen yuan. Dat komt overeen met een bedrag van 3,85 miljoen euro. Vijf jaar voordien bedroeg die omzet slechts 11 miljoen yuan. Starbucks domineert de Chinese markt met een aandeel van 69,8 procent. Costa Coffee volgt op de tweede plaats met een marktaandeel van 5 procent. In totaal werden er vorig jaar in China 613 koffiewinkels geteld, waarbij Starbucks een marktaandeel van 59 procent had. Vijf jaar voordien telde China 220 koffiewinkels.
Labels: Starbucks
0 Comments:
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home